Specna Arms SA-E23 VS Specna Arms SA-V66 – Aster VS Titan

sa-e23_aster.jpgsa-v66titan.jpgRendhagyó dupla kontent lesz, vagyis dupla-dupla. Itt van a fent látható két AEG. Mindkettő Specna Arms és mindkettő “gyárilag” GATE elektronikával jön. A kicsi a jobbik (és régebbi) Titan verzióját hordozza magában, a hosszabb az újabb és olcsóbb Astert. Lessünk bele a két jószágba, és nézzük meg milyenek belül és kívül.

A két termék között 50-70€-nyi különbség van. A kicsi, ami a Titan elektronikát tartalmazza a drágább. Állítok hirtelen egy sorrendet, és nézzük előbb az olcsóbbat!

SA-E23 – külső
A Specnáról az az eddigi tapasztalat, hogy külső lötyögések terén alapvetően rendben vannak. A legneuralgikusabb pont egy ilyen M4 pofájú AEG esetében a tok alsó és felső részének a találkozás. Ezt a dolgot alapvetően egész jól megugorják ezek a cuccok, masszívan szoktak állni. Az olcsóbbik felületkezelése matt, a logó gravírozott. Minőségibb benyomást kelt. sa-e23_aster_1.jpgKezelőszervek tekintetében csak a nyilvánvalót lehet elmondani. Semmi extra dolog nincs a rendszerben. Ez egy tök átlagos, a legalapabb elgondolást és funkciókat tudja magáénak. Semmi sem kétoldalas. Minden a klasszikus, sallang mentes metodika szerint lett megalkotva. sa-e23_aster_3.jpgEzen a bolt catch nem működik. 2 strici alkatrész található a közepén, az elsütőbillentyű és a markolat.
Előbbi egyenes kialakítása miatt különbözik a megszokottól.
A markolat szöge meredekebb, így az ember csuklója nem törik meg olyan mértékben, mint a hagyományosnál.sa-e23_aster_2.jpgEnnél a konfigurációnál egy M-lok kialakítású előagyat kapunk. Az M-lok előnye, hogy pont annyi railt és/vagy kiegészítőt cipelhetünk magunkkal, amiennyire épp szükség van.
Specnáknál alapvetően nem szokott gond lenni elöl sem az alkatrészek csatlakozásával, ám ennél a verziónál tapasztalható volt némi vertikális játék. Pont annyira volt jelen, hogy már zavaró legyen fogdosás közben. sa-e23_aster_5.jpgAz olcsóbbiknál van a nagy trükk, a tényleg gyorsan cserélhető rugó. A fenti képen látható módon bomlik szét a hátulja gyakorlatilag szerszám nélkül. A tube-on oldani kell a kontra anyát. Ennek felülete recézett és némileg vastagabb, hogy kézzel meg lehessen fogni.sa-e23_aster_6.jpgA tube maga bajonettzár szerűen csatlakozik a tok csonkjára. Ennek kivágasa a képen látható.sa-e23_aster_7.jpgA rugóvezető pedig egy hatalmas 6-szögletű tömbben végződik, ami kézzel könnyen kitekerhető. Emlékeztetőül, “csak” ennyire kell szétborítani, hogy a rugót ki lehessen cserélni egy átlag gyors rugócserés AEG-et.
Szóval a dolog tényleg gyorsan végrehajtható.
sa-e23_aster_8.jpgÉrdekes dolgot találtak ki, hogy gyakorlatilag a motor is gyorsan cserélhető. Ennek kevés értelmét látom, de legyen. Ez elgondolás végülis nem rossz, de a kivitelezés ritka igénytelen. A “Specnánál” még nem tudnak igényes, sorjamentes műanyag alkatrészeket előállítani. sa-e23_aster_9.jpgGyártottak egy ajtót, amin keresztül csavarok oldását megkerülve lehet hozzáférni a motorhoz. Ez az “ajtó” hivatott rázárni egy műanyag alkatrészre, ami a motor aljára illeszkedik. Egyrészt pozícionálja, másrészt a motor magasság is ezen keresztül állítható.
A sorjás műanyag azonban nem olyan patent módon rögzíti a dolgokat, ahogy azt elképzelnénk. Meg kell azért győződni róla, hogy mind a két fül beakadt e és rendesen a helyére került.

SA-V66 – külső

Nézzük a kicsit! Tok itt is jól illeszkedik, lötyögésnek nincs nyoma. A felületkezelés kevésbé matt és a logó nyomva van rá gravírozás helyett. sa-v66titan_2.jpgA kezelőszervek itt sincsenek túl bonyolítva a alapot kapjuk, akárcsak az olcsóbb modellnél. Egy kis csavar a történetben, ha megnézzük a tok felsőrészét, akkor láthatjuk, hogy dizájnban kissé már képet mutat, mint a megszokott M4. Kicsivel szögletesebb és a lentebbi képen látható, hogy a forward assist részenél más dizájnt találtak ki. A dolog, lévén, hogy egy AEG-ről beszélünk kozmetikai.sa-v66titan_4.jpgViszont, ezen a jószágon működik a bolt catch. Ami azt jelenti, hogy a hop up kamrát takaró lemez hátul marad, ha felhúzókart meghúzzuk. A bal oldalon lévő gombbal pedig oldani tudjuk a rugót, így a lemez újra előre csúszik.
Elsütőbillentyűből klasszikus kialakításút kapunk és markolat szöge is szokványos.sa-v66titan_3.jpg“Bebaszna, ha ilyen rövid AEG-en lötyögne az előagy” és hát igen, tényleg így van. Ennél masszív.
Egyéb iránt van rajta 5db QD szíj felfogatási pont és pár jelképes M-lok hely.sa-v66titan_6.jpgEzt a gyors motorcserés dolgot egy jóval igényesebb, de szerencsétlenebb megoldásra cserélték. Végre nem egy sorjás, igénytelen műanyag alkatrésszel nézünk farkasszemet. Ahogy képeken is látszik minden kontúr szép. sa-v66titan_7.jpgHogy miért írom mégis, hogy szerencsétlenebb? Az ajtó a motorra közvetlenül zár rá. A motort a rugó nyomja kifelé, emiatt előfordul, hogy mellé megy a történet és a motor vége nem a neki szánt helyre kerül, hanem mellé. Erre oda kell figyelni, mert így rossz szögben fog találkozni a tényérkerékkel. Szép fícsör, de nem igazán júzerbarát és valójában értelmetlen. Ki cserélget ilyen gyakran motort?

A gyors rugócseréhez pedig a linkelt képen látható módon atomjaira kell borítani a cuccot, hogy hozzáférjünk a gb seggéhez.

SA-E23 – belsősa-e23_aster_4.jpgAz a “vicces”, hogy az olcsóbban van a “jobb” belső. Megtalálható benne a “helium flat hop” “rendszer”. Itt írtam róla. Továbbra is egy összetákolt flat hop megoldás. sa-e23_aster_11.jpgA vicc másik része, a szarrá márketigezett “Orion” gearbox. sa-e23_aster_12.jpgEz az a gearbox, aminek nagy csinnadrattát csaptak annak idején. sa-e23_aster_13.jpgPedig csak egy feliratozott semmi extra cucc. Annyi látszik, hogy az elektronika miatt a zsírmanók és a hézagolómanók többet jártak itt. Vaskos, kémény kenőanyag burkol mindent.sa-e23_aster_14.jpgA gearbox háztól nem vágjuk hanyatt magunkat. Nincs olyan durva erősítés az orránál, mint pl ahogy a G&G vagy Krytac tette. De legalább jókora rádiuszok kerültek a henger kivágásánál, elöl a sarkokba. Ez mindenképp egy örvendetes dolog.
A tányérkeréknél van egy kivágás, hogy adott esetben a visszaforgásgátlót oldani tudjuk, így feszteleníthető az összes rugó. Ennek főként a gb szétborításánál van jelentősége.sa-e23_aster_15.jpgA belső manapság már az abszolút sztenderd. (Vagyis kéne, hogy legyen.)
A rugó elöl-hátul csapágyazást kapott. A gearboxban 8mm-es golyós csapágyakon futnak a fogaskerekek. Ezzel sincs gond, 7mm felett ritkán van baj a golyós megoldással.
A nózi o-gyűrűs és jól passzol a kamrába.
A levegős rész, ami alapvetően mutathatna több igényességet. Van egy nem túl kopás álló, olcsó alu hengerünk.
Jó lenne ezt az alu hengerfejet elfelejteni, ha gb orrának életartama is cél. A dugattyúfej legalább műanyagaból van, így javítva az esélyeket.sa-e23_aster_18.jpgEnnek viszont van egy nagy rákfenéje. Gyakorlatilag az összes műanyag dugattyúfejes Specnában ez az igénytelenül öntött alkatrész van. A baj vele az, hogy egy jókora sorja van vertikálisan ott, ahol az o-gyűrűnek tömítenie kéne. Nem árt szintbe hozni, hogy ne menjen el összenyomás közben némi levegő.sa-e23_aster_10.jpgVan még egy alkatrész, ami jóval igényesebb, mint a drágább modellben és ez a motor. Valszeg az elektronika kisebb terhelehetősége miatt került bele egy combosabb erőforrás. Azért ne bízzuk el magunkat. Ez egy valamivel erősebb mágnesekkel rendelkező nyomatékosabb motor. 11,1v-tal (amivel úgyis mindenki használni fogja) rángatja a rugót, mint bodri a lábtörlőt.

SA-V66 – Belső

sa-v66titan_5.jpgÉrdekes, hogy a Specnának két szinte megegyező hop up kamrája van, de jobban szemügyre véve látható, hogy a két alkatrész más öntőformával készült és színük is más. Fura, hogy “egy márka” és két különböző szerszámmal gyártanak hozzá kb ugyanolyan alkatrészt. Mindkettő ugyanaz a prowin kopi jellegű, tárcsás M4 kamra. A drágábbik modell viszont nem dicsekedhet a flat hop “rendszerrel”. Ebben egy hagyományos dudoros gumi van és hozzá egy csövecske lenyomó.sa-v66titan_9.jpgEz a gearbox már ismerős lehet volt is ilyenről szó már a blog hasábjain. sa-v66titan_10.jpgKb ez a Specna “kezdeti generációs” doboza. sa-v66titan_12.jpgBelül nem azt a kék zsír használták, amit az olcsóbb modellnél, ha nem valamiféle átlátszó szilikonzsírt. sa-v66titan_16.jpgÉrdekesen működnek a dolgok “Specnánál” gb orra több erősítést kapott, de a sarkokat nem sikerült lekerekíteni. -Erre azért van szükség, mert a sarkok úgynevezett feszültség gyűjtő pontok, ahonnan a repedések és törések kiindulnak, mivel ide összpontosul a becsapódás energiája.  A sarkok lekerekítésével nem lesz erősebb az box, viszont jóval több terhelést fog elbírni hosszútávon, mert nem pont szerűen a sarkokba koncentrálódik a terhelés, hanem egy köríven oszlik el.-sa-v66titan_17.jpgA fentiek fényében úgy látszik, még mindig nem sikerült elszakadnia a Specnának, hogy ne full fém alkatrészek verjék egymást. Nevezetesen a hengerfej rézből, a dugattyúfej aluból van. A szendvics között a hús meg némi gumi csillapítás. Érdekes, hogy a rugóvezető ebben, a drágább jószágban csapágy nélküli, de legalább egybe fémből készült alkatrész. A másik ilyen szempontból igényesebb. A fogaskerékszett lényegében ugyanaz leszámítva a delayert. Nem kell egyből a boltba rohanni ezek a gyári kerékszettek iszonyatosan sok kilométert kibírnak. A dugattyú 1 fém fogas szemben a másikban lévő full fémfogashoz képest. Bár elvileg a full fém fogas AZ ISTEN, én mégsem emelném ilyen magaslatokba. Erről már többször kifejtettem a véleményemet, hogy a full fémfogas dugattyúk fogaslécét nagyon kevés anyag tartja, emiatt jobban szeretem azokat, amik több műanyag fogat tartalmaznak.sa-v66titan_8.jpgMotorból a legalja, legbelépőszintűbb kínai motort kapjuk. Valahol meg kellett fogni a költségeket. De 11,1v úgy sem fogja kímélni. 🙂

Aster vs Titan

Ahogy a két AEG, úgy a két elektronika is valamelyest vegyes vágott. Az Aster az olcsóbb, újabb. A Titan az öreg(ebb), drágább.

Mindkét elektronika az eredeti kapcsoló helyére szerelhető, nem foglal el hasznos helyet az akku elöl.

Eddigi ilyen (mikrokontrolleres) elektronikák a blogon:
G&G ETU V2 és V3
ARES EFCS
Jefftron  Processor Unit
Cyma gyári megoldása

Azt az elején le kell szögezni, hogy ez a két elektronika jóval többet tud és ez által jóval drágább is mint a fentebbi megoldások.

Gyakorlatilag egy mini számítógép épül be a kapcsoló helyére. Ez által és a beépített ezer funkciónak köszönhetően külső szoftverrel buzizhatóak a beállítások. Megtehetjük számítógépen, okostelefonon, Bluetooth vagy usb kapcsolaton keresztül, limitáltan az elsütőbillentyűről.
Sőt még statisztikát és hibakódot is vezetnek/tárolnak.

Mikre jók ezek?
Ezer meg egy új funkcióval “bővül” a karalábé tudása.
Nagy vonalakban:
– gyakorlatilag ez egy olyan FET (mi a frász az a FET), aminek a vezérlését nem csak egy kapcsoló nyomogatásával érjük el, hanem az áramkörnek a része egy előre beprogramozott kis számítógép, ami különböző módokat tud lefuttatni.
Nem kell figyelni arra, hogy egyesben mennyire tunkolod a ravaszat, mert az elektronika kontrollálja, mikor kell elindulnia és megállnia a motornak. nincs a bizonyos esetekben tapasztalaható egyeseben elakadás, majd sorozatra váltva, átforgatva újra működés.
– egyes, sorozat, burst stb tetszőlegesen variálható a tűzváltókar bármelyik állására
– binárisan működő eb, tehát behúzásra és elengedésre is lő egyet-egyet
– figyeli az akkudat, hogy ne merüljön túl
– és egyéb dolgokat, teljes listáért lesd meg a linkeket:
Aster | Titan

Mindkét elektronikában közös, hogy a való világgal a kapcsolatot optikai elven érik el. Tehát nincsenek mechanikus kapcsolók, vagy mágnesességen alapuló Hall-szenzorok.

Mit kell érzékelniük?
Alapvetően 3 dolgot: elsütőbillentyű, fogaskerék, selector plate.
Az elsőt nyilvánvaló okokból.
A másodikat az egyeslövés, burst, precock stb funkciók miatt.
A harmadik pedig a tűzváltókar állását fogja fel.

Mindkét elektronikában közös, hogy mechanikus biztosítás egyikben sincs. Tehát safe-ben mindkettőnél be lehet húzni az eb-t!
Az Asternál a mechanikus biztosítást nem kötelező elhagyni, mert egy 1 db pcb-re épül. Tehát van neki hely fizikailag.
A Titan 2 áramköri lapra épül, ezért fizikálisan nincs neki hely. Az elsőnél a “Specnánál” úgy döntöttek, elhagyják a mechanikus biztosítás plusz lehetőségét.

ASTER
sa-e23_aster_16.jpgAz Aster 1db NYÁKja és az egyedi elsütőbillentyűt.
Az “A” betűnél látható a fogaskerék érzékelője.
A zsugorcső és a bekarikázott kör között az elsütőbillentyűé.sa-e23_aster_17.jpgAz AST2-R2 felirat alatt látható a selector plate 3 érzékelője.

TITANsa-v66titan_13.jpgKét NYÁK, tüskesorral összekötve alkotja a Titánt. Látható, hogy “szabványos” eb tartozik hozzá.
A sector kerék érzékelője a “Bottom board” feliratnál lévő kis félszigeten kapott helyet, illetve a másik pcb-n, a vele szemben lévő nyúlványon. Az Asterral szemben itt az elektronika nem a sectorkerék bütykét figyeli, hanem az elhaladó fogakat számolja.
Az eb nyomon követését a felső lapon, a soklábú IC alatti, ívesen felforrasztott optokapuk lesik.
Látható, hogy a Titan jóval több információt gyűjt be. Ez egy szofisztikáltabb, ezáltal drágább rendszer.sa-v66titan_14.jpgAz alsó NYÁK, hátulján az Asterhez hasonlóan 3 db érzékelő figyeli a selector plate helyzetét.sa-v66titan_11.jpgA selector plate és a 3 optikai szenzor. Ahányat a lap kitakar, ott áll épp a tűzváltókar.
sa-v66titan_15.jpgA Gate gyakorlatilag “kütyü” szintre emelete az utólagos AEG elektronikákat. Többféle konfigurációban elérhetők. Olcsóbb, ami kevesebbet tud (szoftveresen) és drágább, ami többet. És persze megvan a lehetőség, hogy némi pénzért cserébe hozzájuss a drágább verzió fícsöreihez. Valamint újabb firmware verziók is elérhetőek a letölthető szoftver segítségével.
A legolcsóbb verzióban nincs benne a programozáshoz szükséges hardver. Lásd fent, középen a “T-csati, usb átalakító”. Ez külön egy 30€-s tétel lenne, de a drágábbik Specnához jár, mert a GF állítása szerint ez a pakk van beépítve.

Egyik elektronikában sem tetszettek a vezetékek. Valamiért ez a Alpha wire nagyon beette magát airsoftos berkekben, pedig hordozza azokat a rossz tulajdonságokat, amiért a gyári madzagokat ekézzük. Ha úgy tetszik az Alpha wire a márkás verziója a megszokott vékony és merev gyári vezetékelésnek.
És pont emiatt kínlódás, sőt, ha úgy tetszik még merevebb is. Mind ezt tetézi, hogy a tube-ba feleslegesen hosszúra szabták a vezetékeket. Ha nem akarunk kínlódni, hátul érdemes lecserélni valami könnyebben kezelhető, puhább és rövidebb madzgra.

 

Gombhoz a kabátot avagy összegzés.

Van itt két Specna Arms AEG, amik műszakilag a langyos középszerűség minta példái.
Ha csak magát a vasat nézzük, 2021 közepén szerintem még mindig az Arcturusért éri meg a leginkább pénzt adni. Bár abba nem lehet belerakni ezeket az elektronikákat.

De itt a nagy deal, hogy gyakorlatilag össze vannak akciózva a Gate felsőkategóriás termékeivel.
Ha így nézzük a Gate elektronikához kapsz egy közepes színvonalú, itt-ott igénytelen vagy érthetetlen, de külsőre egybenlévő AEG-et.

Nézzünk egy kis matekot, ha már a gombhoz a kabátot:
SA-E23 – 242€
Aster elektronika – 76€
318€

SA-E23 Asterrel – 302-280€
16-38€-nyit nyerünk

 

SA-V66 – 237€
Titan V2 + programozó bizbasz – 161€
398€

SA-V66 Titannal – 346€
52€-val vagyunk bentebb és már nem kell venni egy plusz 32€-s programozáshoz szükséges eszközt, ami az Aster verzióhoz is kell, ha állítgatni akarjuk. És hát persze akarjuk, mert az elsütőbillentyűről jóval kevesebb funkciót lehet elérni.

Innen nézve megéri a Titan-t választani, mert több funkciót és hozzáadott értéket kapunk a pénzünkért.
pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.

paypal_me_donate-300x300.png
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.