Cybergun FAMAS F1 EVO

fmsevo.jpgÉrdekes dolgok futnak be mostanában. A FAMAS egy történelmileg mítikus lény. No, nem azért mert a valóságban annyira nagy durranás lenne, de AZ airsoft nagy bummja volt 1990-ben. A modern airsoft alfája, első AEG a Maruitól, melyről már volt egy szentimetális megelékezés a blog hasábjain belül.
Az eredei verzió modernizálását a Marui nem csinálta meg. Ellentétben pl M4 platformmal. Így aztán jópár évet kellett várni, hogy valaki modernizálja. A Cybergun egy francia cég, valszeg egy missziót teljesítettek, hogy használható FAMAS replika kerüljön az asztalra. Jelen állás szerint a FAMAS-nak ez a technikai csúcsa. Ez pedig jelen esetben egy középszerű AEG kicsit felhúzva. De nézzünk bele!

fmsevo_1.jpgA külső kicsivel jobb, mint az eddig látott tejfölös dobozok. Természetesen teljesen műanyag a külső, a fém alkatrészek pedig spiáterből vannak.
Kézbe véve úgy nagyjából egyben van a dolog, de azért érződik rajta, hogy nem a dolgok krémje.
Ennél a verziónál található egy bipod. Csak kihajtani lehet, spiáterből van és hát van azért némi lötyögése.
Alul taláható egy szabványos rail. Jól használható, vertikális markolatnak tökéltes hely. Lámpa felrakásához nem árt majd barkácsolni rá másik sínt.fmsevo_2.jpgAz eb húzása hosszú és bár a direktebb rudaztos érzésűek közé tartozik, nem ezzel fogod leckéztetni a bináris elektronikás bármiket.
Az elsütőbillentyű előtt található a biztosító, ami egyben az előagy reteszét is oldja. A hely a 8,4v-os nagy cellás NiCd akkuknak van kitalálva, így nem meglepő módon bődületes mennyiségű helyet kínál.fmsevo_3.jpgA tűzváltó szekció maradt a “tus” alján. 3 opció közül választhatunk. OFF – elektromos biztosítás, S – egyes, F – automata. Nem az ergonómia csúcsa, szokni kell.fmsevo_4.jpgA hop up állító továbbra is a hüvelykivetőnyílás felett helyezkedik el. Ebből sejthető, hogy műszaki dizájn ügyileg csak ráncfelvarrást alkalmaztak, mintsem új replikát alkottak. Állításhoz le kell pattintani egy nagy darab műanyag alkatrészt.fmsevo_5.jpgA replika meglehetősen részletesre sikerült irányzékügyileg. Minden megvan, minden működik, minden minden irányba állítható és műanyag.fmsevo_6.jpgA cucc 90% műanyag. Kivétel a külsőcső (meg egykét külső csetresz). A szerelhetőség amolyan Maruisan nyakatekert játékpuskás. Mindent össze-vissza csavarok fognak ide-oda berakott különálló műanyag alkatrészekkel és által. A műanyagba önmetsző kötőelemek, amik sok és/vagy türelmetlen, túl erős versenyzőt megszakadással jutalmaznak. A hop up gumihoz atomjaira kell bontani az egész külsőt.fmsevo_11.jpgA kamra nem változott ugyanaz, mint régen.
A gumi és a cső kialakítása mondjuk úgy, hogy mai napig nem változtt. Ezt ez eredetiből örökölte összes ma létező AEG, így ezek szabadon variálhatók.fmsevo_7.jpgA gearbox az a része a rendszernek, amire már nagyon ráfért, hogy seggbe rúgják. A nemzetközi piacon, ahol nem 1J a limit a eredeti EG560 motor gyenge, nem tud megbírkózni a gyárinál erősebb rugókkal. Jól látható a képen, hogy sztenderd rövidnyakú motort építettek a spiáter dobozba.fmsevo_8.jpgSőt, megtoldották egy processzoros elektronikával is! Így nem csak a tök egyedi kapcsoló nem fog szarrá égni egy lipotól, hanem még egy jópofa burst módot is kapunk. Ez utóbbit úgy kell elképzelni, hogy az eb-t meghúzva előbb 3-at lő, majd kis spéttel soroz. fmsevo_14.jpgAz egész egységet a gearbox oldalára csavarozták, így némileg hűtést biztosít a FET-nek a spiáter. (Már amennyit át tud adni a szigetelőrétegen át.) A burst módot a gearboxba épített mikrokapcsolóról tudja az áramkör. A dugattyú véghelyzeténél helyezték el, így tudja számolni a 3-at az IC. Emiatt látható a két vékony vezeték, ami a gb-be fut be.fmsevo_9.jpgA NYÁK nem túl  bonyolult. 1 FET, 1 vezérlő IC, diódák és ellenállatok alkotják.fmsevo_10.jpgGyors rugócserés és FPS állítási lehetőséggel látták el. Ennek egy tök egyszerű módját válaszották. A rugóvezető menetesen csatlakozik a házba, van egy kontraanyája, hogy a beállított érték maradjon. 2 imbusz kulccsal állítható/fixálható/kivehető. Ehhez pedig csak a tusvéget kell levenni, amit 1db 3-as csavar tart. Állítani azonban lehet ennek levétele nélkül is egy szervízlyukon át.fmsevo_12.jpgA ráncfelvarrott V1 gearbox. Az öntvény rengeteg helyen lett módosítva, hogy az új alkatrészeket befogadja. Jellemzően V7/V2/V3 alkatrészek lesznek, szabányos motorral.fmsevo_13.jpgHa a belére nézünk egyből a JG ugrikbe. Az alkatrészek kidolgozottsága és nem utolsó sorban a sectorba ütött JG logó árulkodik róla. Így hát ki is derült, hogy a Cybergun a JG-től rendelte a terméket. Az egész cucc alsóközépszerű. A rugóvezető és dugattyúfej nem csapágyas. Olcsó a 4 lyukas dugattyúfej, amit már vagy jó 10 éve nem látni még az alja 500-as Cymában sem. A dugattyú test szabványos V2/V3. A fogaskerékszett és a hengerfej V7.
A motorja szintén az olcsó JG motorok közül való. Nagy cirkuszt nem csinál.

Összegzés.

A Cybergun betömött egy lyukat, amit főleg a francia piacon süthet el. A FAMAS alapvetően egy kívánatos AEG lenne, ha lenne belőle valami high-endebb verzió.
Régebben 180€ körül mozgott. Újabban 270 körül mérik.
Ha FAMASként nézünk rá, akkor ez van, ami valamennyire használható konstrució.
Ha AEG-ként, ennyiért ezerszer jobb alternatívák vannak. És itt jön még rá a 30€/db egyedi tár. Ha ebből Dunát lehetne rekeszteni, akkor valahol a 130€-os AUG-ok között lenne a helye. Így csak kalandoroknak, kepi fanatikusoknak és senki másnak nem ajánlott.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.

paypal_me_donate-300x300.png
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.