Tokyo Marui FA-MAS Super

tmfamas_11.jpgA képen látható eszköz a genezis. Az első elektromos airsoft durrantó. Ennek köszönhetjük, hogy manapság tömegek airsoftozhatnak kedvükre (relatíve) alacsony karbantartás igényű játék puskákkal. A Tokyo Marui és a FA-MAS-tól számítjuk a modern airsoft létezését. Hogy milyen is volt előtte az élet? Aki erre kíváncsi, az olvassa el Trahser írását (német fórum képekkel), melyeben kiderül milyen kompromisszumokkal kellett élnie annak a tényleg pár száz embernek, aki ezt a játékot űzte.

A továbbiakban pedig lépjünk be a mauzóleumba és nézzük meg mi volt ez a csoda a kora 90-es években!tmfamas_12.jpgIgen, az elektromos motorral felhúzott airsoft pukkantó mostanában tölti 30. életévét. Ez alatt történt egy, s más, de alapvetően minden ugyanarra az elgondolásra épül.
A Tokyo Maruiról azt tudni kell, hogy alapvetően a japán igényeket akarják kielégíteni és nem is igazán törődnek mással. A dolog pikantériája, hogy ezt a 30 éves őskövületet mind a mai napig kb változatlan formában meg lehet venni. Hihetetlen.
Ugye, ha azt halljuk Tokyo Marui akkor egy olyan ősi beidegződés van a köztudatban, hogy igen, nagyon durva japán minőség. Nos, ez alapvetően így is van, viszont hasra esni nem kell tőle. Manapság eljutottunk oda, hogy egy átlag kínai AEG-ben jóval strapabíróbb, és az idők során sztenderddé  vált “tuning” alkatrészek laknak. Olyan műszaki megoldások, amikről egy gyári TM AEG csak álmodozhat.
De, nézzük meg előbb kívülről.
A külső kopogós ABS. Ez az a fajta fényes műanyag, amiből manapság az 500-as, legalja Cymát gyártják. Nyilván itt az öntés minősége fényévekkel jobb. Elvégre mégis csak 300€ körüli összegről beszélünk, nem 80-ról.
Ennek megfelelően kézbe véve azért nyöszörög a masina. Nincs az az iszonyatosan egyben lévő érzet. De hát tudjuk be annak, hogy ez a protoAEG és az akkori japán törvények nem engedték meg, hogy fémből legyen a külseje.

tmfamas_27.jpgNem szoktam doboz tartalmakról posztolni, de itt meg kellett állni. Az egész olyan, mint egy múzeum. A dobozt kinyitva olyan érzésünk lehet mint, ha egy Tamiya modell autót bontogatnánk, amit komplett szettként csomagoltak. A csomag része a 8,4v-os NiCd akku, a hozzávaló “töltő”, némi bb, egy low-cap tár, a hozzávaló töltőpálca, tisztítóvessző, katalógus, promó anyagok, használati utasítás. Utóbbi papírmunkák mind japánul természetesen.tmfamas_26.jpgAz megvan, hogy a legtöbb AEG-re ráraknak egy bilétat, miszerint HOP-UP version? És az hogy mit jelent a hop up? És honnan van? A borzalmas High Operation Power UP-ot rövidítése. Igen, japánok, ázsia, angol… A 90-es évek előtt nem volt meg az a csőből felülről belógatott gumi, ami perdületet ad a bb-nek, hogy aztán a fizikában feltárt Magnus hatást kihasználva a bb többször messzebb repüljön, mint e trükk nélkül. A hop up előtt pl a fenti Trasher cikkben is említett LRB volt, ami más megközelítéssel bírta forgásra a bb-t.
A Marui rendszere viszont állítható és felhasználóbarát és tömeggyártott. Szóval az airsoft új lendületet kapott, olcsóbb, felhasználóbarátabb eszközöket gyártottak és egyből el is indult az airsoft társadalom első felhígulása. 🙂
De a bilétára még visszatérve. A fenti képen zölddel bekarikázott alkatrészek azok a T alakú bizbaszok, amik a tárat a csövet és a gearbox végét egyesítik. A “felső” a hop up-osított ilyen egység. Nézzük meg, az “alsót”, gyakorlatilag tényleg csak egy T idom, amiben nem kap helyet semmilyen trükkös segéd berendezés a bb útjának megnyújtása érdekében. Őrület, mi? 🙂tmfamas_13.jpgA FA-MAS-nak meg van az a jó tulajdonsága, hogy a bódé elég doboz szerű. Éppen ezért az akkumulátornak akad hely bőven. A biztosítókarnak 3 állása van. Ha a csővel párhuzamosan áll biztosított állapotban, ekkor fizikailag sem férünk hozzá rendesen az EB-hez. 90°-kal elforgatva tettre kész a szerkezet, majd még egy picit tolva rajta, kioldható az előagy.tmfamas_14.jpgBőséges hely áll rendelkezésre a nagycellás (150×45×20mm) pakknak. Ez az áramforrás a rádió távirányítású modellekből öröklődött át a modell puskákba. Nem véletlen a Tamiya csatlakozó sem a mai napig.  (A képen látható t-csati, csak optikai illúzió.)tmfamas_15.jpgItt azért látszik, hogy technika még proto fázisban volt. Az off felirat egy elektromos biztosító, ami lekapcsolja a motor negatív pólusát. Tovább váltva érhető el a sorozat és az egyes.
Van még egy kiálló kar. Ez a visszaforgás-gátló kivezetése a testen kívülre. Amennyiben elakadna a gearbox, feszteleníthetjük a rugókat. Nem véletlenülett ez így megoldva. 🙂tmfamas_16.jpgA tár mondanom sem kell, egyedi kialakítású, nem kompatibilis az “m4” tárakkal.tmfamas_17.jpgA hop up állítása eltér a mai nagy átlagtól. Nem a hüvelykivetőnyíláson kell keresni az állításhoz szükséges valamit, hanem a tok tetején van a forgatható gomb.tmfamas.jpgA hop up kamra és állítója. Kb a képen látható módon épül be a tokba a szerkezet. A csigavonal szabályozza a lenyomókar szintjét.tmfamas_1.jpgA gumi, a cső és a lenyomó mit sem változott 1990 óta. (Tudjuk, van flat, r, kokáv stb) Azóta szabványos a gumi és a cső is.
A Marui cuccokban az a nagyon érdekes, hogy az alkatrészek méretezése annyira patent, hogy nem kell kínlódni azzal, hogy jól álljon, szarrá hézagolni, hogy tömítsen, rommá kenni, hogy bemenjen. Passzolnak és kész.
Amúgy a kamra kialakítása egész jó konstrukció. A lenyomó kar minden irányba passzos. Nincs holtjáték és a menetes állítás finom, precíz beállítást teszt lehetővé. A dolog nem itt vérzik el.tmfamas_2.jpgA külső még egy dolog. Mert igazából egyben tartja a belét és bár nem egy japán hegyekben pár tíz vagy max 100 példányban gyártott kisipari kézműves termékről van szó, mégis működik. (Azért csak óvatosan.)
A Marui famasozás gyenge pontja a V1 gearbox és legfőképpen a harmat gyenge motor.tmfamas_3.jpgGyárilag 270 fps körüli értéket produkál egy ilyen szörnyeteg. Ami japánban megfelelő, ám a világ többi részén, ahogy nagy átlagban 400 fps körül van egy ilyesminek a “limitje” kevés. ProtoAEG jellege, hogy a motorja borzalmasan gyenge és a fogaskerek áttételezése valamivel alacsonyabb, mint a mostani sztenderd 18:1-hez képest. Alkatrész-ellátottsága meglehetősen hiányos, azaz van a gyári és a gyári. De ne rohanjunk ennyire előre.tmfamas_4.jpgA tűzváltó mechanika a gearbox aljára csavarozódik fel.tmfamas_5.jpgGyakorlatilag egy forgókapcsoló. Egyik végén a rézlap engedi a motorra a mínuszt, a másik vége a cut off levert mozgatja. tmfamas_6.jpgA gyári belső. A TM-nél tendencia, hogy szárra van kenve fehér zsírral. A meglepő viszont, hogy a fogaskerekek a műanyag csapágyakban szorulnak. Nem csak ennél a példánynál van ez, hanem ánblokk a márkánál. Ez és a nagy mennyiségű zsír tovább szegényíti a motor amúgy sem fickós erejét.tmfamas_7.jpgÍme a Marui motorcsalád. A kicsi EG560 és fentebbi erőgépek. A későbbi kettő már tényleg alkalmassá vált arra, hogy nagyobb rugókat gond nélkül kiszolgáljon. Az EG560 borzalmasan nyomatékszegény a felső kettőhöz képest, emiatt a “tuning” potenciálja gyakorlatilag nem létezik.tmfamas_8.jpgBár a gearboxház elbírná, elegendő anyag van a henger körül. tmfamas_9.jpgA teljes képhez egyedül a dugattyúfej hiányzik, a P90 cikkben írtam róla. Nem ventillált őskövület.
A dugattyú, a dugattyúfej, a rugó és a 6mm-es csapágyak ma is kompatibilis alkatrész.
A hengerfej egyedisége, hogy oldalt nincsenek pozícionáló bütyköknek furatok és egy lépcsőzetes rész van, ahová a henger kapcsolódik.
A rugó kampós és itt kezdték el a spiáter tömböt alkalmazni. A rugóvezetőnek még nincsenek “szárnyai” a talpán.
A nózi műanyag, és nem o-gyűrűs, de nincs is rá szükség mert pontosan illeszkedik a hengerfejre. Méretei bent vannak a nózi táblázatban.tmfamas_10.jpgA bal oldalon egy V2/3 kompatibilis fogaskerékszett látható, a jobbon FA-MAS specifikus. Bár első ránézésre akár még egyformának is tűnnek a valóságban sajnos nem. A tényérkerék 2-vel több, a középső kérék 2-vel kevesebb fogat tartalmaz. 15,2-es áttétel arányt jelent a másik 18,72-höz képest, ~23%-kal kevesebb. Tehát ez “jobban pörög, de gyengébb”. Kombinálva az amúgy is gyenge motorral borítékolható, hogy nem igazán fog jól kijönni egy erősebb rugóval még 11,1-es lipoval sem.

Összegzés.

A FA-MAS manapság már igencsak kompromisszumokkal használható replika. Ha valakinek ilyenre fáj a foga, inkább nézzen valami olyat, ahol belső és leginkább a motor kompatibilis a mai alkatrészekkel. 300€ körül kapunk egy kis szelet múltat, egyesek nosztalgiát. Ha valaki igás lovat keres és famas személyében, ne ezt vegye. Ez maradjon meg néha elővevős, jó pofa nosztalgiának.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.

paypal_me_donate-300x300.png
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.