Specna Arms SA-G12

sag12.jpgA Gunfire házi márkája, nemrégiben belevágott a G36 család propagálásba. Az M-szériához hasonlóan igyekeznek minél szélesebb termékpalettával letarolni a piacot. A Specna termékeket eddig egész minőségi külsejükről és igencsak fapados belsejükről ismerhettük meg.
Vajon, a G36-jut mit rejt?

sag12_1.jpgNos, a helyzet az, ahogy a külső korrektre sikeredett. Főleg a C verzió esetében kipengetendő 130€-s vételárat figyelembe véve.
Jó minőségű, sorjamentes, részletesen kidolgozott szálerősített műanyaggal van dolgok. Ez az a fajta matt felületű, kevésbé játékpuskás matéria, amit szeretünk, mert szebb és masszívabb, mint a kopogós ABS.
Kézbe véve egyedül az előagynál tapasztalható egy minimális kotyogás, de ez is az elviselhető kategórián belül helyezkedik el.sag12_2.jpgAz eredeti, G36 felirat helyére licenszelési okok miatt a Specna logó került.
Egy G36-on kevés újdonságot lehet bemutatni. Ez a modell annyira rég a köztudatban van, hogy kb nincs aki ne ismerné. Sikerének titka, hogy bármelyik gyártó termékét is válasszuk a kicsi, C-verzió olcsó, könnyű, strapabíró, ergo ideális kezdő fegyver.sag12_3.jpgG36-ból műszakilag két félét jegyez az ipar. A Marui elveit követő (pl: JG, CYMA) és az ARES  megoldását majmolót (pl: Boyi, “Specna”).
Az ARES megoldása jóval realisztikusabb, masszívabb és blow back-es. Működik a bolt catch, ami ez elsütőbillentyű előtti gomb. Ha felhúzzuk a karral a zárimitációt, majd megnyomjuk a gombot, megakasztja a szerkezetet. Így nem blow back-kel és könnyen hozzáférhető a hop up.sag12_7.jpgA többi G36-tal ellentétben a hátsóirányzék 2 nézőkéje valóban eltérő. Van egy nagyobb dipoteres kör és horony. sag12_4.jpgAz előagyról nem spórolták le a raileket.sag12_8.jpgBelülre a szokásos 8,4v-os kis cellás NiMh méretű akkuknak van hely.sag12_5.jpgSzokás szerint behajtható a válltámasz.sag12_6.jpgMivel az eredeti jószágot is műanyagból tervezték a replikában is elég falvastagságot lehet kialakítani ahhoz, hogy masszív legyen a zsanér.sag12_10.jpgA nagy spiáter elem zárja le hátulról a tokot és ebben található a blow back rugója. A részleges szétszerelés pár stift kihúzásával történik. sag12_9.jpgA tárfészek szintén 1 stifttel csatlakozik a tokhoz. Kialakítása a Maruiéhoz hasonlatos így akár kompatibilis lehet M4 tárat fogadó tárfészkekkel.sag12_11.jpgA bal alul látható 3 stift fogj össze a szerkezetet. Eltávolításukkal a fenti részegységekre bontható.sag12_12.jpgA Maruival ellentétben a zárimitáció füle nem csak kifordítható, hanem rögzíthető is.sag12_13.jpgA realisztikusságot hivatott erősíteni az a fém konzol, ami a csövet tartja. E köré fröccsöntötték a tok műanyagját. Szebb és masszívabb szerkezet, mint a JG vagy Cyma Maruitól nyúlt ötlete.
És ott van még a gázrendszer imitációja, ami szintén szebb. Szakít a játékpuskás, műanyagba fröccsöntött hagyományokkal.sag12_14.jpgA hop up kamra egy érdekes szerkezet, mert Marui formája, viszont lehagyták róla azt a rugós szerkezetet, ami a bb-k “beömlését” hivatott regulálni. Valamint ez a megoldás benyúlik a gearboxba ellenben a másik platformével, ami csak a gb előtt “lebeg”.
A gumi 50-60°-os keménység közötti. Kidolgozottsága jó, a kontúrok élesek, nincs sorja. Mint minden airsoft replika esetében itt is alapos szétszedés, zsírtalanítással, újra-jól-összerakással kéne, hogy induljon a móka.
A gyári cső rézből van. Átlagos minőségű, teszi a dolgát.
sag12_15.jpgA gearbox ház bár nagyvonalakban hasonlít a V3-hoz mégsem olyan. Teljes egészében az ARES újragondolása került másolásra.sag12_16.jpgEz a legszembetűnőbb, ha a bal oldalt nézzük. Tele rakták mindenféle bizgentyűkkel, amik nem a szó szoros értelmében vett működést segítik.sag12_17.jpgA hosszú, 3 csavarral rögzített spiáter kar a már fentebb említett bolt catch gombbal (az eb előtt) van korrelációban. Megnyomva feszteleníthető a rugó. Ezt úgy éri el, hogy a visszaforgásgátlót lenyomja, hogy a rendszer el tudjon indulni a felsztelenített, ellenkező irányba. Bár ez gyári felállásban nem működik. A baj az, hogy azzal a tányér kerékkel, amit beleraktak összeakad a kar végén lévő kiszögellés mielőtt még a ki tudná akasztani a visszaforgás gátlót. Reszelni kell belőle, hogy működjön.sag12_18.jpgÍme a bolt catch gomb. A fent látható kampós rész akasztja meg a zárimitációs lemezt.sag12_19.jpgA belseje nincs rommá kenve.sag12_20.jpgAz egyedi gearboxházra legtöbbször átokként tekintünk. Ha törik a spiáter, sokkal körülményesebb cseredarabot keríteni egy ilyen réteg termékből. Ám, erre aligha kerülhet sor. Iszonyatos mennyiségű anyagot tartalmaz. Nagyon kicsi a valószínűsége, hogy a levegősrész bármilyen mértékű fémesítés hatására tönkremenjen a kalapálástól.
A gearbox gyors rugócserés, amihez a tust be kell hajtani, a hátsó stiftet kivenni és eltávolítani a végzárót. Egyből hozzáférhetővé válik a gb hátulja és cserélhető a rugó.sag12_21.jpgA “Specnákra” jellemző aszketikus minimalizmus jellemzi a belsőt. Bár némileg többet kapunk, mint egy hasonló árú M4-től ugyanebből a márkából.

A luxust a félig meddig CNC-zett fogaskerekek és az “asszimetrikus” 8mm-es csapágyazás jelenti.

A tányérkerék a leggyorsabban forgó fogaskereke a rendszernek, ezért golyóscsapágyakon fut.
A nagyobb terhelésnek kitett fogaskerekek acél perselyeket kaptak.

Kérdőjeles a henger. Egy ilyen, rövidcsövű replikába nem túl optimális egy telihenger.

A prosztóság alja a műanyag, spiáter talpú, még egy alátétet is nélkülöző rugóvezető.sag12_23.jpgA dugattyúfej ventillált és Maruit idéző módon lett felaplikálva. A dugó mögött egy csavar van. Roncsolás nélkül nem lehet szétszedni.
sag12_22.jpgBelül egy alacsony spiáter tömb található, ami mindenhol kerek, így nincs olyan szerszám amivel rá lehetne fogni.sag12_25.jpgItt van még a gyári szorulás problémája. Akármennyire jól van kihézagolva a gearbox sosem tud szabadon futni, mert a tappet plate fékezi a sector kereket. Ezzel 2 baj van. Egyrészt zabálni fogja a csapágyat, másrész csökken a rof, feleslegesen terheli a motort.
A képen látható mennyit anyagot kell kireszelni, hogy ne szoruljon. Persze miután ez megvan egyenesbe kell hozni az alatta lévő résszel, hogy ne legyen adagolási probléma. Ez nem befolyásolja a nózi mozgásának intervallumiát, mivel a fenti, kezdeti rész határozza meg, hogy mennyire nyisson.sag12_26.jpgA blow backért felelős spiáter alkatrész. Ez csúszkál előre hátra és viszi át a dugattyú mozgását a zárimitációba. Ha ezt az alkatrészt kivesszük nem lesz blow back. Összeszerelésnél figyelni kell rá, hogy a fenti kampós rész megfelelő helyen legyen a zárimitációban különben szintén nem lesz blow back.sag12_24.jpgA motor túl sok extrát nem lehet elmondani. Átlag kínai motor. A szorulás megszüntetésével sokkal jobb tűzsebesség érhető el vele.

Összegzés.

Mit tudhattunk meg a Specna G36 szériájáról?
Ár tekintetében a C vagyis a legkisebb, legegyszerűbb modell 130€ körül van. Egy hasonló JG vagy Cyma 90-110€ között kapható.

A külső igényessége, masszívsága kérdés nélkül megéri a felárat. Ebből a szempontból agyon veri a konkurenciát. És erősen odapörköl az eredetinek is. (Nem felejtjük azt a sorja tengert, amiért prémium árat kérnek.)

Ám, ami a belsőt illeti láthattuk, hogy nem teljesen oké a kép. Olyan, mintha, ha fogtak volna egy kitalált rendszert és hülyegyerek módjára, majd jól megtuningolom felkiáltással beleraktak volna egy félig-meddig CNC-zet fogaskerékszettet. No, most ezt egy egyszeri buherátortól tapasztalatlansága okán “elfogadjuk”. Viszont, ha ezt egy “gyártó” követi el, egyáltalán nem elfogadható, sőt! Egy JG vagy Cyma belső évek óta bizonyítja a kvázi szétüthetetlenségét.

Közvetlen ellenfele a Boyi, lévén a kettő ugyanarra az ARES-féle platformra épül. Boyiból kizárólag a C verzió létezik Boyi G-001 néven. A külső nagyon hasonló. A belső kissé igénytelenebb, viszont nincsenek benne olyan hibák, mint ebben a tesztelt példányban. A Boyi beszerezhetősége mára limitált.

Amint elkezdünk másik Specna G36 modellet nézni az árak exponenciálisan elkezdenek emelkedni. Ha nem C verziót szeretnénk, akkor 50, 80, 100€-val kell megtoldani a büdzsét, ami finoman szólva hatalmas ugrás.

Vajon ennyire népszerű a C modell, hogy muszáj alacsonyan tartani az árat? Aki, hosszabbra vagy másabbra vágyik, nyúljon mélyebben a zsebébe?
Bárhogy is legyen, a C jó áron hozzáférhető és ez a fontos itt a keleti árérzékeny piacon.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.