PJ (A&K) M16A3

Akik egy kicsit is foglalkoznak ezzel a hobbival több mint valószínű, hogy találkoztak már a taiwangun nevezetű legyen webshoppal. A normális játékhoz belépő kategóriásban hódító webshop húzó ága az AEG “ipar”. Kellemes árazású termékeket kínálnak az airsoftos társadalomnak. Nem kivétel ez alól a jelen bejegyzés tárgya a PJ M16A3 replika sem. Eredeti gyártója az A&K. A taiwangun csomagolja át őket PJ márkanév alatt. Az “érdemes megvenni” belépőkategória egyik igen erős versenyzője. Árához képest meglepően jó anyaghasználat és okosan válogatott belsőségek jellemzik. Ugyanakkor ne felejtsük el és ne ragadtassuk el magunkat, ez nem a felső kategória. Szóval így tessenek értelmezni a továbbiakat.

m16_8.jpg

 

Külső tekintetében igazán büszke lehet magára a gyártó. Sikerült egy olyan replikacsaládot gyártani ebben a kategóriában, ahol a test alsó és felső része betonstabilan kapcsolódik egymáshoz. M-széria neuralgikus pontja. Jó hír, hogy a test anyaga túlnyomótöbbségben alu és nem spiáter. Gyárilag dobozból kivéve a főbb szerkezeti elemek kellően ragaszkodnak egymáshoz.

m16_9.jpg

A külsőcső egyrészes kialakítású, ami nagyon örvendetes. Nem lötyög, forog és stabilan áll az első irányzék is.
Kivetni valót a polimer előagyban találhatunk. Gyárilag lötyög, de minimális módosítással orvosolható. A deltaringbe kapaszkodó bütykökre ragasztott szigetelőszalaggal.

m16_10.jpg

A deltaring egyéb iránt rosszul volt összerakva. A zégergyűrű felső része nem volt a neki szánt horonyban, nem megoldhatatlan probléma.
A realisztikusság oltárán egy nagy fekete pontot beírhatunk a gáz visszavezető cső hiányáért. Simán beleférhetett volna.
Nézzük a kezelőszerveket. A tűzváltókar biztosan kattan be mindhárom pozícióba. Tengelyirányba minimális kottyal. Az elsütőbillentyű sztenderd kialakítású, sorja mentes spiáter. A bolt catch tengely nélküli verzió, pár milliméteres holtjátékkal. Funkciótlan részlet. A tárkioldó kevésbé realisztikus kereszthornyos csavaros megoldás, simán jár. A felhúzókar rugó kellően erős. A hüvelykivető ajtót különösebb trükközés nélkül, biztosan nyitja. Az ajtót a rugója realisztikusan kifelé tolja. A reteszének rögzítőcsavarja valami ragasztóval fixálva van. Kedves dolog, hogy elejét vették a csavar kilazulásnak, ez által az ajtó retesz elvesztésének. Az ajtó mögött egy kamu zártestet találunk, szintén plusz pont érte. A forward assist létezik a fegyverek, szintén funkciótlan.
A tus kialakítása is a szerencsésebb verzió. A két fél ragasztása jól sikerült, kézbe fogva stabil nincs recsegés, ropogás. A tust rögzítő csavar tus teljes hosszában rögzíti a fém tustalp és a rugóvezető között a hátsótraktust. Poros pont érte. (Ellenben pl a boyi hasonszőrű fixtusával, ahol csak kb a tus közepén, a két félből álló műanyagban rögzít. Ipari hulladék.)
A hordfogantyú maradt végül a külső szemrevételezésen. Hasonló anyagból van mint a test. Erre is jellemző a realtive pontos kivitelezés. Az irányzék minden funkciója működik. Határozottan kattannak az állító tárcsák. Minimális holtjátéka van a komplett irányzéknak. A fogantyú lötyögés mentesen és passzentosan csavarozható fel az upperre.

Belsőségek terén a taiwangun (és az A&K) eddig kétféle verziót kínált. A régi saját szabványos hopuppal és nem gyors rugócserés gearboxszal szereltet és új már Marui kompatibilis, gyors rugócserés verziót. Ez az M16 elvileg, legalábbis a taiwangun képei között még a régi verziósnak kellene lennie, de jó hír, hogy nem az. A hop-up-ja Marui kompatibilis.

m16_1.jpg
Okos megoldás az A&K részéről, amit már rég óta alkalmaznak, hogy a hop-up kamrát egy a csőre húzott rugó feszíti neki a gearboxnak. Itt a taiwangun “szakijai” megtoldották még 4db o-gyűrűvel a biztonság kedvéért. Gyakorlatilag ez a legjobb megoldás M-szériák esetében. Ideális esetben a hop-up kamrának nem szabad mozognia semmilyen irányban. Könnye belátható, ha előre mozdul a hop-up kamra a gearbox kalapálásának kifolyólag nem tesz túl jót az fps szórásnak és ezzel együtt a pontosságnak. Ahogy fenti képen is látszik nem árt neki egy alapos csőtakarítás valamilyen zsíroldó anyaggal (pl izopropil alkohol).

m16.jpg

A kamrát szétszedve kb 50-es keménységű gumit találunk. Alkoholos tisztítás után jobb eredményt érhetünk el vele. A gumi dudora klasszikus kialakítású, semmi trükk nincs benne.
A kamra állítókarjának kb 0,5mm holtjátéka van oldalirányba. Az állítókerekek passzentosan járnak. Nem igényel moddolást, hogy szorosabban járjanak és ne állítódjanak el a harc hevében.
A cső 510mm hosszú, átlagos kínai cső. A marások pontosak.

A gearboxról már esett szó, de nézzük pontosan mi került bele. De előbb a gyors rugócsere. A marketing gépezete elképesztően jól működik. A gearboxok non-plus ultrája, ha gyorsan lehet rugót cserélni. Te leszel a pálya ásza ha ilyened van: CQB király vagy erdei rohamosztagos? Már nem kell döntened! Gyors rugócsere! Valójában nem sok ér ez a fícsör olyan fegyverekben ahol nem lehet közvetlen hozzáférni a box hátuljához. Mint például az M-széria. Ahhoz hogy élvezni tudjuk a rugócsere adta előnyöket (pályaásza? csaló player? efpjes vadász?) egy vödör csavart, stiftet, motort, tokot, tust, stb-t kell leszerelni mielőtt hozzáférnénk. Onnan meg már nem olyan nagy ugrás szétkapni a boxot. (Igen tudom magyarázzák még a nem túl gyakorlott mókolók, hogy egyszerűbb így összerakni, mert nem feszíti rugó… “gyakorlat teszi a mestert”)

m16_2.jpg
m16_3.jpg

No de! A boxot szétborítva és kitakarítva a fenti látvány borul elénk. A box csapágyai 6mm-ről 8mm-re híztak (tök mindegy “fejlesztés” ha úgyis acél perselyek vannak). Jó hír, hogy az acél “csapágyak” itt nem hullanak ki a helyükről és nem kezdenek el később forogni a spiáterben.

A fogaskerekek szokványos acél A&K-k. Sztenderd 18:1 áttétellel. A dugattyú hamarabb feladta a harcot a hosszú és vastag drótból tekert rugóval szemben.
A rugóvezető egyedi, a gearboxhoz tervezett darab. Acél, csapágyazással. A dugattúfej szintén csapágyas, de valami miniatűr átmérőjű gördülő elemet kapott. A rugó épp hogy ráfér. Egyébként “silent” típusú gumírozott. A hozzá illeszkedő réz hengerfejjel. A nózi nem o-gyűrűs, de a hengerfejen passzosan csúszkál. A henger teli típus, ami kell is a hatalmas csőhöz. A dugattyúfej o-gyűrűje kellő mennyiségű kompressziót produkál cseréje nem szükséges. Szétszedéskor a hengerfej és dugattyúfej gumijai le voltak válva. Vissza kell ragasztani. (És többek között az ilyenek miatt ajánlott erősen még gyári, új állapotukba rendbe tetetni a replikákat. [hozzáértővel!]) A tappet plate vajszínű, sprődebbfajta műanyag. Van rajta némi sorjás, ezt nem árt letakarítani róla.

Kevés V2 gearboxszal szerelt replikátgyártó mondhatja el, hogy az egyeslövés alkatrész náluk aczélból van. Már pedig itt ez a helyzet. Ezért egy hatalmas plusz pont jár. Ez a filléres alkatrész, melyenek a spiáter az acélon súrlódása miatt megy el az egyeslövés az AEG-ekben egycsapásra megoldást jelentene, ha legalább a fogaskerék anyagának a kopásállóságát megközelítené. Erre az A&K az alsó kategóriába beteszik. A többi gyártó példát vehetne.

Elektromos oldalról van ugye egy neodímium mágneses kvázi nagy nyomatékú motorunk. Soha rosszabb alapmotort. Ebben a kategóriában etalonnak számít.
A vezetékelés átlátszó szigetelésű csoda madzagnak aposztrofált cucc. Jobb szerettem a régi szilikonos szigetelésűt. Ráadásul sikerült nyakon verni a biztosíték körüli 3 csúszó csatlakozóval (na megy ugye a kis tamiya se egy nagy durranás). Gearbox rendbe tesz, biztosíték, csúszócsatlakozók kuka. Törekedünk a minél kevesebb nem forrasztott kötésre.
A kapcsolóról elmondható, hogy nincs rajta elektromos biztosító. Nem probléma, egy hibaforrással kevesebb.

Összegzés:
Kinek is ajánlható ez a replika? Gyakorlatilag bárkinek, aki 60 ezer környékén akar airsoft fegyvert venni (a bejegyzés írásakor épp akciós a cucc ~45e ft) újonnan. A piacot elnézve a következő konkurenciákkal kell megküzdenie:
Boyi az egy koron szép eladásokat produkáló termékei felett eljárt járt az idő, manapság már nem érdemes tőlük venni. A konkurencia jobb: műszakilag igényesebb, pontosabban kivitelezett replikákat gyártanak.
Specna Arms. Itthon hypolt márka. Semmi extra, hoz egy átlag kínai szintet. A boyinál jobb, a cikk tárgyánál műszakilag nem jobb.
Cyma. A másik nagy sztár, amit előszeretettel ajánlanak az AK divíziójukban elért sikerek miatt. Ami sajnos lufi. Az M-szériájuk messze nem akkor dobás mint az AK-ik. Műszakilag az A&K jobb.
APS. Talán itt érezhető, hogy forma-forma leányzó fekvése. Akinek EBB-re van szüksége vegyen APS-t.
JG/Golden Eagle. Újabban a JG is elkezdett fémtestes M-szériát gyártani. A modell paletta nem túl nagy. Ha fix hordfogantyús fém M-akármire vágyunk jó alternatíva. Belsőleg egész jók. Hasonló nyomatékos motor, acél cut off lever, axiális csapágyazású tányérkerék. Elgondolkodtató választás.

Extra Rovat: Rugózás

Mint az megfigyelhető a dugattyú elég szépen le lett darálva. Ez a teljesen gyári fegyver 2 (vagy 3) játék alatt bekövetkezett amortizációja, 11,1v-os lipoval hajtva.

m16_4.jpg

A gyári rugó borzalmasan erős. Tudtam, hogy gyengíteni kell rajta ezért teljes hosszában nem kronóztam le. Az anyagvastagság és menetek száma alapján vágtam 5 menetet. (gyárilag 1,45mm vastag huzalból van 32-szer feltekerve) Ennek eredménye:
m16_5.jpg
Majd újabb 5 menet után:
m16_6.jpg
Végül 4 menet után sikerült bemásznia 400 fps alá 0 hop-uppal, 0,2g-os G&G bbvel:
m16_7.jpg

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.

paypal_me_donate-300x300.png
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.