NPO VSK-94

vsk94.jpgNPO. Sokak számára ismeretlen a márka. Nem csoda, hisz nem a main stream közönséget szolgálják ki. Sőt olcsó AK-juk sincs. Hírük leginkább (a pár éve lecsengett) orosz őrület között vert gyökeret. Egy olyan ruszki garázs cég, akik (a lehetőségekhez képest) a külsőből a legtöbb részletességet szeretnék kihozni. A borsos árat a kis széria okozza és az, hogy más gyártó egyáltalán nem kínál ilyet.
Lássuk, milyen az az AEG, amit Szergely és Szergely hegeszt, “sokpénzért” (~500€), egy panelgarázsban.

vsk94_1.jpgA VSK-94 a valóságban a VSS olcsósított verziója. Tehát ismét egy ruszki belbiztonságos replikával van dolgunk. Egy 400m-ig sznippér AEG változatát tette le az asztalra az NPO.

A külső vas és acél keverékéből áll össze megspékelve 3D nyomatott műanyagokkal. Minden iszonyatosan masszív és NYERS.vsk94_2.jpgKözelebbről szemlélve, nem a “pornó” minősítésű hegesztésekkel kápráztatnak el minket. Belezúmolva tűnik ki igazán, hogy mennyire kisipari termékkel van dolgunk.
A baloldalon található az infrabak, amire az optikát rakhatjuk.vsk94_5.jpgA jobb oldal rejti a tűzváltót, ami 3 állású, tehát képes a sorozatra. vsk94_6.jpgA hop up állítás nem a megszokott, nem a zárimitáció mögött található, hanem előrébb, az előagy tövében.
Ezen a részleten látszik, hogy felhúzókart csak nagy vonalakban sikerült reprodukálni az eredetihez képest.vsk94_17.jpgAz apró részletek mindig emlékeztetnek arra, hogy ez egy garázstermék. Pl a fent látható csavar, meglehetősen csúnya. Ha ez túl szőrszálhasogatónak tűnik, mindig jusson eszünkbe, hogy egy 500€+postás (adott esetben vám+áfás) termék.vsk94_18.jpgAhogy elég csúnya (bár kevésbé látványos) a válltámasz rögzítő csavar.vsk94_7.jpgAmelynek a végei sem túl gusztusosak. (Elvileg ez egy 7. generációs NPO VSK.)vsk94_3.jpgA tus 3D nyomtatással készült. Ez a felület textúrázottságán látható.
Az acél szíjakasztó és a gumírozott vég ragasztva van.vsk94_8.jpgAz irányzékok hegesztve vannak a gázdugattyúházra.
Ebből a szögből látszik igazán, hogy felhúzókar igazi kézműves termék.vsk94_4.jpgAz előagy szintén ugyanabból az anyagból készült, mint a tus.vsk94_15.jpgAz NPO-tól némi plusz pénzért elérhető a railes előagy.vsk94_16.jpgAz anyag ugyan az. A falvastagságok miatt kellően merev.
A sínek alu vagy spiáterből készülhettek. A csavarok pedig estleges “gondossággal” kerültek beszerelésre.vsk94_19.jpgRailes előaggyal karakteresítve, már csak valami optika hiányzik.vsk94_11.jpgHangtompító imitációt letekerve szemünk elé tárul némi belső és külsőcső. A cső nem ér végig teljesen. A gyártói ajánlás szerint ide kerül az akku. vsk94_12.jpgBár igazából némi logisztikázással és vezeték átszabással jobb helye van az előagyban. Ahová simán befér egy 116x17x13mm méretű lipo. Így megspórolunk magunknak minden játék előtt és után egy adag kínlódást a hangtompítóval.
Nem túl elegáns megoldás, viszont kétségtelen, hogy sikerült lefesteni a külsőcső és egyben a hop up szerkezetet rögzítő csavart. Helytakarékosabb és igényesebb lett volna, egy hernyócsavart használni.vsk94_13.jpgA hangtompító imitációnak két kamrája van, az akksi miatt. vsk94_14.jpgA két vaskorong be van hegesztve.vsk94_10.jpgÉrdekes, hogy az egyedüli hatalmas, műanyag külső kiegészítő, ami specifikus az AEG-hez fröccsöntött. Tehát sorozatgyártásos technológia. Ez a tár belseje.
A hegesztési pötty, némileg nagyobbra sikerült, így a köszörűt sem véletlenül szerezték be a srácok.vsk94_9.jpgA vaslemez amiből a tárat alkották nem az a vékonyka. Masszív hatást kelt, ami bírja a strapát.vsk94_26.jpgA tokot a fenti ábrán látható mértékben lehet szétszedni. Összehegesztett egységet alkot, minden, ami képen látható. vsk94_22.jpgA tárkioldó rohadt kemény. Plusz a tár is elég passzentos, ezért igencsak oroszos markolást igényel a tárcsere.vsk94_20.jpgA kevésbé szem előtt lévő felületeket, mintha gyengébb anyagból oldották volna meg. Úgy, mint a képen látható acél lap, ami a külsőcső csonkját tartja.
Ha a hegesztések igényessége még ha nincs is a toppon, legalább minden abban a síkban van, ahová szánták.vsk94_21.jpgIgazi kisipari megoldás a zárimitációs lemez és a rugója.vsk94_23.jpgAkárcsak a sátorvas behegesztése.vsk94_24.jpgA súlycsökkentés a költségek kordában tartása miatt, egyszerűen nem juthat mindenhova a fekete festékből.vsk94_25.jpgEzen a részleten látható az a sufni megoldás, amivel a hop up kamra rögzítésre kerül.vsk94_27.jpgA tokfedél egy olyan részlete a replikának, amit nem lehet csak úgy eltávolítani, mint bármelyik AK vagy más gyártótól származó VSS replikán.vsk94_28.jpgA két odahegesztett 3-as anya gondoskodik a rögzítésről, elölről a hátsóirányzék alá akad be a lemez.vsk94_29.jpgHegesztések és egyéb szerkezeti dolgokat szemlélteti a kép.

Mivel egy kis manufaktúráról van szó, ezért kizárt, hogy nagyüzemben előállítsanak olyan belső szerkezeteket, amik a bb-k meghajtásáért és célba-juttatásáért felelős.

A bele igazi vegyes-vágott. Több gyártó termékeivel találkozunk ezen az utazáson. Természetesen egyikre sincs ráírva, hogy ki az eredeti szerző, így saját tapasztalatimra hagyatkozom.
A képek alapján bárki megmondhatja, hogy a külső egy AK belsőt rejt. V3 gb és AK kamra.
vsk94_31.jpgA hop up kamra egyértelműen az LCT tollából való. Műanyag és pontosan öntött. Nincs vele baj.
A gumi egy érdekes szerkezet, dudora, szája és anyaga alapján csak a Real Swordra lehet következtetni. vsk94_30.jpgA cső NPO sajátmárkás terméke, bár kétlem, hogy ők csinálnák. A lényege, hogy acélból van. vsk94_32.jpgAmit képen látunk az egy komplett ACM “márkájú” gearbox. vsk94_34.jpgValamiféle ARES kopi, mert mikrokapcsolós.
Azonban a motortartóbak kilóg a sorból és LCT szagot áraszt magából.vsk94_33.jpgA sufnizás folytatódik tűzváltó mechanikán. Mivel ez egy egyedi bódé, egyedi tűzváltókarral, muszáj volt gyártani valami hozzávalót. Így aztán fogtak valami biliacélt és méretre szabták.
A középső U alakú kivágásba akad bele a tokon lévő kar. vsk94_35.jpgA biztosítás parasztegyszerűséggel oldották meg. Megfúrták, lemezcsavar, egy kis PVC cső és kész.vsk94_36.jpgA gyorsrugócsere ebben az esetben sem jelent hipergyorsaságot. A rugóvezető eléréséhez, le kell bányászni a tust és a tokfedelet, melyet jó pár csavar tart.vsk94_37.jpgA kenőanyagot nem bízták a véletlenre jutott belőle bőven, főleg a hengerbe.vsk94_38.jpgA gearboxház le van festve szürkére, ami alatt valami réz színű alapozó van és alatta a spiáter. Ezt vakolatot viszonylag könnyen vakarja az acél tok.vsk94_39.jpgA képet látva mondhatná az ember, hogy full tunying. Hát, oké legyen.
A cucc megvan szórva SHS minőségű belsőségekkel.
Kár a 100:200-as helikális fogaskerékszettért. Egy 18:1-essel fickósabb lenne a ROF a hozzápárosított motorral.
A dugattyú full acél fogas ennek a belépőfoga magasabb kicsivel, mint a többi. Ami mindaddig rendben van, míg nem kezd el visszafelé kolbászolni a hengerben, mondjuk sűrítési ütemben. Ekkor a jobban lelógó fog kapcsolatba keveredik a sector kerék fogmentesített részével.
A rugóvezető legalább acél és csapágyazott.
vsk94_40.jpgItt van még a motor, amiről már említettem, hogy nagy nyomatékú. Ez az a fajta, aminek erős mágnesei vannak és fordulatszáma alacsony. Így sorozaton nem generál valami hatalmas ROF-ot 7,4-gyel. Az egyes viszont nem döglött és ez már félsiker. Ez egy jó alap motor.
Az alatt lévő hajtogatott rugó nyomja a motortartó bakban lefelé a motort. Mivel jókora méretű, ezért a motor állíthatósága limitált, hamar felfekszik a motor háza a rugó meneteire, így blokkolja a teljes spektrumban való állítást.

Összegzés.

Az NPO egy egzotikus gyártó. Ennek megfelelő árazással. A VSK-94 ~500€ + postáért kapható. Ezért a pénzért egy igazi kisipari termékre fizetünk be, amit egy G&G-s méretre vágott dobozban, szétszerelve juttatnak ez az otthonunkba.
Ez valóban egy “egyedi” termék. Nem valószínű a legnépszerűbb lengyel shopokban egy Cyma áráért hozzádvágják akcióban. És ennek a dolognak bizony a fent említett ára van.

A külső masszív és a legjobb jelző rá, hogy oroszos. Gyakorlatilag ez az esszenciája, ennek a ruszki belbiztonságos replikának. A külső bizbaszok, a hegesztések teljesen elrepítenek abba poszt szoci korba, ahol Szergej és Szergej egy panelgarázsban játék puskákat hegesztenek a világpiacra.

A motorháztető alatt, hál istennek nem találták fel a csőbe a lyukat. Ez egy AK. Sztenderd V3 gearbox és AK hop up kamra lett beszerelve. Így aztán a lehetőségek tárháza nyitott.

Az biztos, hogy ez a cucc a fanatikusoknak szól.pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.