LCT SR-3M

sr3.jpgAz LCT mindig is erős volt a ruszki vonalon, nagyon sokáig csak az AK szériát ontották magukból egész sikeresen. Ha valaki full-full acél, minőségi airsoft fegyverre vágyott erősen ott van az alternatívák között. Trónját az E&L ostromolja, lentebbről a ForceCore nyúljt jóval olcsóbban alternatívát. Ám a korábbi években sem volt épp könnyű labdába rúgnia a VFC mellett. Bár ez utóbbi márka sokkal realisztikusabb AK replikákat gyártott, valamilyen okból kifolyólag nehézkes és mára lehetetlen a beszerzése. Tőlük jobbat AEG vonalon csak a Real Sword tud realisztikusság szempontjából, viszont náluk csak a népi Kína AK koppintása vásárolható.
Az LCT azonban számtalan AK változat után belefogott valami másba. Ennek eredménye a VSS Vintorez, az AS VAL és jelen bejegyzés alanya az SR-3M.
Míg az első kettőnek akad alternatívája (NPO, G&G, King Arms), addig az SR-3-nak nincs. Így jelenleg a piac egyetlen csúcsát jelenti ez a replika. 

Kézbe fogva a fegyvert érezni, hogy van benne anyag. Nem is csoda külseje teljesen acélból készült. Nyilván a pisztolymarkolat, az előagy és a vertikális markolat egy része műanyag.
Ugyanakkor érezni rajta némi kisipari nyersességet. Sarkok, élek sok helyen megvannak. Lötyögések a tokfedélnél és a vertikális markolatnál tapasztalhatóak. Egyébiránt a nagyon egyben van.sr3_1.jpgEz a jószág a Vintorez egyik leszármazottja. Méretileg egy géppisztoly, de valóságban közelebb áll a gépkarabélyokhoz.
Az opcionálisan, külön vásárolható hangtompító menetesen csatlakozik a lángrejtőre.sr3_2.jpgA dorong fallikus mivolta elvitathatatlan. Hossza tekintélyes, vastagsága méretes és nem utolsósorban iszonyatosan orrnehézzé változtatja a replikát. sr3_3.jpgAcél, mint minden a fegyveren, nem kell félni, hogy letörik. Ehhez mérten súlyos darab. sr3_35.jpgBelül található egy béléscső. Nem a belsőcső meghosszabbítása feladata. A belsőcsőből a bb mellett, mögött kiáramló levegőt puffanását sem mélyíti. Ezen a fegyveren nincs gyakorlati haszna. Koloncként toljuk magunk előtt.sr3_14.jpgJól látszik, hogy egy hatalmas menetre illeszthető. Alatta egy airsoftban szokásos -14-es menet található. A lángrejtőt egy hernyócsavarral állíthatjuk be, hogy kívánt helyre érkezzen a hangtompító reteszelő hornya. Bár ebben az árkategóriában elvárható lenne, hogy ne kelljen játszadozni a menetekkel.sr3_4.jpgA retesz könnyen oldható, nem kell hozzá speciális szerszám sem bűvésztrükkök alkalmazása. Nem egy ördöglakat, a gombot megnyomva, leereszkedik a retesz és oldható a szerkezet.sr3_10.jpgIntegrált vertikális markolatot is kapott, ráadásul elég trükköset. Behajtva gyakorlatilag normál elgondolású előagyat kapunk, mivel “belesimul” a sziluettjébe.sr3_11.jpgKihajtva kedvünkre markolászhatjuk. Jó szolgálatot tesz, ha dorong is részt vesz az aznapi játékon. sr3_12.jpgA markolatot egy rugó hajtja be és tartozik hozzá egy gomb. Ha kihajtjuk, a gomb benyomódik, alakzárással rögzíti. A gombot megnyomva helyére pattintja a rugó a markolatot. Sajnos a rugó egy kicsit el van baszva. Ahogy a képen is látszik behajtott állapotban nem feszül neki teljesen, így egy kicsit lóg a kapaszkodó. sr3_18.jpgAkku hely tekintetében csehül áll ez a ruszki flinta. Alulra a taktikai/kényelmi bot miatt nem pakolhatunk, így marad a felső rész. Helyünk annyi van, amit a vezeték/csatlakozó alatt látunk. Kb. 1000mAh-s, 7,4v-os LIPO-t pakolhatunk bele. Ha ügyesek vagyunk és elég nagy C-értékűt választunk, semmi hátrányát nem látjuk a megszorításnak.
Az előagy eltávolításához az első irányzék mögötti gombot kell megnyomni, így előre csúsztatható. Gyárilag itt is akad egy kis probléma. A tárfészek oldalára hegesztett vasperemmel összeakad az előagy közeledő szekciója. Egy kis faragással a műanyagból orvosolható a hiba. De azért ejnye-bejnye.sr3_20.jpgA képen látható kisipari művelet gyári megoldás. Ezt így, valamilyen szerszámmal kimarták, mert rájöttek, hogy nincs az a LIPO, ami ésszerűen meghajtaná fegyvert és elég kisméretű, hogy kimaratlanul beférjen. Persze, azt már megszoktuk, hogy a 100+e ft-os árketegóriába is beférnek ilyen minőségű mókolások.sr3_13.jpgA keretválltámasz nem az a filigrán fajta. Masszív acélszerkezet, nem az az eltörős fajta. sr3_5.jpgA zsanér robosztus felépítésű. A konzol bele van hegesztve a tokba.sr3_6.jpgBehajtott állapotban az infrabak a válltámasz rögzítési pontja. Ha optikát teszünk rá, ez ugrott. Így kevésbé kompakt a fegyver szállításkor. Ahhoz, hogy értelmesen lőjünk, úgyis kihajtva használjuk.sr3_7.jpgSínrendszer híján kizárólag az infrabak ad lehetőséget optikai eszközök felszerelésére.sr3_17.jpgA fegyver jobb oldalán található a biztosítókar. Az AK-kal ellentétben a kar kétállású. Biztosított (fent) és kibiztosított (lent). Tűznem váltó funkciója nincs.
Az elsütőbillentyű sajnos nem túl realisztikus. Szokványos AEG AK-kban is ilyet találunk. A G&G Vintoreznél ez szebben van megoldva.
A pisztolymarkolat ergonómiáját sok csukló megköszöni majd. Kellően meredek szögben áll és nincs olyan érzésünk mint az M4 esetében, hogy pár óra után kicsavarodott a csuklónk. Kellemesen textúrázott, így izzadt kézzel biztos a fogás. Felülete hasonlít a most divatos stipplinghezsr3_15.jpgAhogy az AK-knál itt is felhúzókar mögött található a hop up. A zárat semmi sem akasztja meg hátul, ezért az állításhoz vagy gumi ujj és bűvésztrükk kell, vagy le kell szerkeszteni a tokfedelet.sr3_16.jpgA tokfedél nélkül jóval könnyebb a hozzáférhetőség az állítókarhoz. A zárimitáció vezetőrúdja végig bemegy az irányzék alá.sr3_21.jpgA tokfedél a szokásos módon, rögzítő gomb megnyomásával emelhető fel a helyéről.
A gearboxot egy 4-es csavar tartja pozícióban, a tokban. Plusz a motorbak a markolattal.
A gearbox felső részét rögzítő lemez egyedi kialakítású, egy nyúlvány szeparálja el a gomb és felhúzókar rugóját. A gomb kialakítása szintén egyedi.
A box levegős részének magassága miatt a tokfedélnek is magasabbnak kell lennie. E miatt a fegyver puffancsabb, mint az éles megfelelője.sr3_22.jpgLCT nem hazudtolja meg önmagát itt is a szokásos “rendszerüket” használják. Hernyócsavarok rögzítik a külsőcsövet, ezáltal a frontszettet.sr3_19.jpgA hop up kamra rögzítése is LCT kaptafa. A külsőcső nyúlványába csavarozható a hop up kamra. Ezt szeretjük, mert semmilyen irányba sem engedi elmozdulni a hop up egységet. Ellenben a belsőcső és a külsőcső között igencsak nagy hézag tátong. Ezt nem árt kihézagolni. A stabil cső jót tesz a pontosságnak.sr3_8.jpgMivel a biztosítókar nem rendelkezik tűznemváltó tulajdonságokkal, ezért a fegyver kapott egy forgókapcsolót. A baloldalon két fehér pötty jelzi a sorozatot, a jobb oldalon egy. Tapasztalatom szerint annyira nem egyszerű a használata, nem esik úgy kézre, mint kéne. Ennek oka, hogy közel, a markolat tövében kapott helyet.sr3_23.jpgForgókapcsoló pozícióit a fentebbi képen láthatjuk. Sajnos nem nincs véghatároló, ezért mindkét irányba túl lehet tolni. sr3_9.jpgAz eredetinek nem véletlenül egyenesebb és hosszabb az elsütőbillentyűje. Az AK típusút, gyakorlatilag belehúzzuk a tűzváltóba. Elsőre furcsa, de megszokható.sr3_24.jpgA forgókapcsoló egy hajlított lemezt mozgat, aminek van egy tengelye. Így ki billenti a cut off levert a sorozathoz. Ha csak egyeslövést szeretnénk a replikában, ezt az alkatrészt kell kivenni. Pofon egyszerű szerkezet, itt nem lesz olyan probléma, mint az AK-k kacifántos, sok esetben pontatlanul és szar minőségben legyártott tűzváltószerkezeteivel.sr3_28.jpgKülső részleteiben elég sok az AK-s motívum a fegyveren. Ez igaz a belsőre is. AK kamra és V3-as gearbox. Szeretjük, jó kombináció. Stabil műszaki alapok.
Annyi különbség van, hogy a kamra más csúszkát kapott, mint egy akármilyen AK-ban. Ezt a “kaszninak” köszönhetjük.
Amúgy egészen pontosan öntött műanyag szerkezet. Mint fentebb említettem betonstabilan becsavarozva. Finoman, tág határok között állítható.
A csúszka csavarjai kellőképpen meghúzhatóak, hogy feszesen járjon. A lenyomókarnak volt kb 1 tized holtjátéka.
A gumi szája vaskosabb a megszokottnál, jól tömített a nózival. A lenyomó hagyományos dudor. Lenyomója szokásos csövecske.
A cső egy sima rézcső, semmi extrát nem tud felvonultatni. Kidolgozottsága átlagos. A hop up ablak sarkos és hatalmas. sr3_25.jpgA gearbox, hogy beférjen eltávolítottak róla egy selector plate vezetősínt. (Lévén, hogy nincs, nem kell.) A felső rögzítő lemezen kialakítottak kábelvezetőket.sr3_26.jpgA jobboldalon egy lemezből készült alkatrész blokkolja az elsütőbillentyűt biztosított állapotban.
Van cirádás LCT logó, hogy érezzük a prémiumságot.sr3_29.jpgSzétbontva LCT-s látvány tárul elénk. Fehér viszkózus, lágy zsír mindenhol. Elhagyták a marketing nagyágyút, a gyors rugócserét ígérő rugóvezetőt. sr3_30.jpgA box 9mm-es golyócsapágyakon fut. Jó hír, hogy gyárilag szépen passzosan álltak a helyükön.sr3_38.jpgZsírtalanítás után jobban szemügyre vehetőek az alkatrészek.
Dugattyúból full fém fogasat kapott. Ami véleményem szerint egy parasztvakítás. Figyeljük meg, hogy a fogaslécet mennyi műanyag tartaja a helyén. Alig valami. És bár a végig fém fogak örökéletet ígérnek, ezek a dugattyúk leggyakrabban a műanyaguknál törnek el. Főként a belépőfognál, aminek hatására szétnyílik. Javíthatunk a dolgon, ha zsírtalanítás után összeragasztjuk a műanyagot a fémmel, ügyelve arra, hogy oldalt, a vezetősínbe is jusson.
Alu dugattyúfejet és hozzá csapágyat kapunk. A rögzítőrésze műanyag, ennek jobban örültem volna, ha fém, mint a magának a fejnek.
Alu a hengerfej is dupla o-gyűrűvel megfejelve. A hozzáadott 3/4-es bevonatos rézhengerrel megfelelően tömített.
A nózi a rövidebb AK hosszú. Műanyag, o-gyűrű nélküli.
Kapunk jófajta fém, csapágyas rugóvezetőt. Örök, mint a nyomorúság, a szó oroszos értelmében.
A fogaskerekek 18:1-hez, sztenderd áttételűek. A sectoron fém dealeyerrel. Érdekessége, hogy a spur mindkét fogas része és a sector belső fele is síköszörülést kapott. Eddig ilyet még nem tapasztaltam LCT-ben. A kérdés, hogy annyire görbék voltak, hogy kell a beszerelhetőség érdekében volt szükség a beavatkozásra, vagy csak ennyire igényesek akartak lenni. Icipici nyolcas van amúgy mindkettőben.
A cut off lever spiáter, mint a legtöbb boxban és továbbra sem egykeménységű az acél vezérlőbügyökkel, de geometria kialakításának köszöngetően itt jóval nagyobb élettartamú.sr3_31.jpgA dugattyú végig fogas, ennek megfelelő a belépési szög.sr3_27.jpgA motor nem túl fickós. A gyárilag 420fps-t toló fegyverrel. Gyenge mágneses térrel. Ebben az árkategóriába bele kéne férnie valami gyorsabbnak, nyomatékosabbnak. Lásd E&L gen2. Cyma drágább AK-i. A motortartó bak némileg módosított, hogy a pisztolymarkolat szögét kiadja.sr3_36.jpgÉs akkor a tömeg. Az internet szerint a valódi fegyver 2,2kg üresen. Az airsoft fegyver 34%-kal nehezebb, szintén üresen.sr3_37.jpgErre, ha rádobjuk a dorongot 3,7kg a fegyver mínusz a tár. Kompaktsága ellenére nehéz egy dög, még a dorong nélkül is.
sr3_32.jpgA tár a valódi 20 lőszert befogadó verziójának utánzata. 50-es low cap. Összehasonlításképpen egy 5,45-ös AEG tárat raktam mellé kontrasztnak.sr3_34.jpgRövidebb, de szélesebb.sr3_33.jpgFull műanyagból készült. Kézbe véve strapabírónak érződik.

Összegezve, ez kompakt, de súlyos tárgy, megbízható AEG AK alapokon. Konkurencia híján nincs más alternatívája. Ha ilyenben gondolkodsz, megveheted. Van pár hülyesége, ami kigyomlálható, ami meg nem, azzal együtt lehet élni.
Ínyencek és kemény vonalas modern ruszki fanatikusok fogják leszurkolni érte a kb 100e ft körül devizát.

Szerk.:
Benéztem, de felhívták rá a figyelmemet, hogy az NPO is gyártja az SR-3M-et. Ára több, mint duplája az LCT-ének. Külsőre, az összképet nézve kicsivel realisztikusabbnak hat a replika, a stock fotók alapján. Belül pedig ugyanaz a V3 box és AEG AK kamra van, mint ebben.

Szerk. 2:
AY nevezetű gyártó is kínálja ezt a modellt, vagyis inkább valami hasonlót. Az ő szerkezetük elnagyolt és inkább egy SR-3-asított AK, mint sem pontos replika. Persze árban ők a legolcsóbbak, 200€ körül.
Ugyanezt a fegyvert kapjuk ForceCore néven is, illetve egyéb más, az Eu-s piacra irreleváns márkaneveken is, mint példálul Matrix, Echo1.

Ezért a pénzért kapunk, egy full spiáter, de jóval könnyebb replikát, mint az LCT. Fixre szerelt “kihajtható” markolatot. A csomag tartalmaz egy lipo akkut és töltőt, ez enyhíti az akku hely hiányát és megfelelő akku felhajtását.

De, a tus rossz oldalra hajtható. A tűzváltókar 3 állású, szóval nincs a sátorvas tövében a forgókapcsoló. Hozzávaló tárból, csak high-capet vehetünk.