Krytac Trident LMG

krlmg.jpgAmerika méd in kína. A Krytac egy 2013-ban alapított márka. Lassan éretté válik, ha azt nézzük, hogy 7 éve velünk van. Termékeikről az első review-k 2014 vége felé jelentek meg. Az amerikai székhelyű cég természetesen nem méd in USA termékeket kínál. Ahogy a legtöbb gyártó, ők is kínában foglalják be a gyártási kapacitást. A Krytac egy high-end termék, amit manapság talán már nem kell annyira bemutatni. Árügyileg a VFC, top G&G, G&P, stb gyártókkal van egy polcon. Mivel egy relatíve új gyártóról beszélünk a megjelenésekor igencsak nagyot szólt az AEG piacon. Ez a bemutató egyfajta retrospektív, mivel az akkori gyártók már simán felfejlődtek és adott esetben kicsivel túl is lépték a 10-es évek tuning slágereit, amit akkoriban a Krytac szállított dobozba, termékbe csomagolva. Mind ezt egy LMG-n keresztül nézzük meg.A termékeik egyből a felső kategóriát célozták meg. Ehhez letisztult, divatos külső társult és olyan specifikációk, amik a korban porcosodásra késztették az arra fogékony közönséget gatyájában a műszert. Jellemzően M4 variánsokat és a nedves álmokat okzó Kriss Vektort köszönhetjük a gyártónak.krlmg_1.jpgAz LMG minimálisan lóg csak ki a sorból. Műszakilag ez ugyanaz a Krytac M4, mint a többi. Kivéve az uppert, amit ráhekkeltek, hogy egy heveder etetéses jellegű könnyűgéppuskát kapjuk. Aki M4 után ácsingózik, nyugodtan olvasson tovább. Csak a külső kozmetika változik.
Nyilván a gyártónak ez egy könnyebbség. M4 alap a fő profil pár, így meg van a cucc kb 2/3-a. A további harmadot meg hozzá álmodták, így egyszerűsítve a gyártást.
Az M4 alapú LMG gyakorlatilag M4 ergonómiával rendelkezik. Van benne egyes lövés, ezért épület harc esetében nem akadály a használata a jelenlegi MASZ szabályok szerint. Rövid, bár a 3,5 kilós súly, plusz a rakasz és a 3500b-s rakasz. De még így is jól áll a kategóriájában.
Kézbevéve egyből látszik, hogy felsőkategóriás termékkel van dolgunk. A részletek szépen kidolgozottak.
Az upper és a lower viszont lötyög egymáshoz képest.krlmg_3.jpgHa már láttál/fogtál M4-et nem fog meglepetést okozni a használata. Pontosan minden ugyanúgy működik. Van egyenes elsütőbillentyű. Elvileg licenszelt a markolat. A bolt catch az upperhez lett csonkítva gyárilag. Ennek gyakorlati funkciója nincs, a zárimitációs lemezt nem fogja meg hátul semmilyen mechanika. A felhúzókar viszont nyitja a lemezt, hogy hozzáférjünk a hop up kamrához. A kezelőszervek közül egyedül a tűzváltókar szíjakasztó kétoldalas.krlmg_4.jpgA szíjakasztó 1 pontos szíjakhoz ideális, bár kérdéses, hogy ki akar egy ilyen behemótot felmálházva 1 pontos szíjjal használni.
Az M4-ség további jellemzője, hogy nem kötelező a rakasszal használni, bármilyen Marui kompatibilis M4 tárral használható.
Az upperen van még egy emelet illetve egy rugós kar. Utóbbi tenné lehetővé a gyors csőcserét, ám ez a funkció szintén csak dísz. (Nem mintha egy airsoft replikában bármikor is kéne ilyen funkció.)
krlmg_6.jpgA “hevederes” imitáció miatt itt található egy felhajtható tokfedél. Ide jöhet az optika. No, most, itt két helyen lötyög a szerkezet. Az upper és a lower, valamint az upperre szerkesztett tokfedél is. Igazából 600€ körüli összegért mindkettő bosszantó. Szerkezetileg pedig az optika pontos beállítása miatt bosszantó. Bár utóbbira ráfoghatjuk, hogy csak a perfekcionizmusunkat piszkálja és valódi, gyakorlati jelentősége elhanyagolható egy as replika esetében. Míg az előbbi miatt nem igazán ezt várjuk.krlmg_2.jpgAz eleje a cuccnak keymoddal “terhelt”. Szokás szerint ide bármilyen kiegészítőt, railt rakhatunk.krlmg_5.jpgMind a 4 oldalon rendelkezésre áll a bővítés lehetősége.krlmg_8.jpgA komplett upper rész, amit AEG M4-ekhez hasonlóan az első stift kivétele után lehet lecsúsztatni.krlmg_9.jpgBár gyárilag hátra van vezetékelve, elöl is ki van alakítva kábelcsatorna. Olyan annyira elő van készítve a terek, hogy az előagy alja bontha, valaki előreveztékelés elborult ötletével állna elő. Az akku hely tulajdonképpen bőséges, viszont a dolog kivitelezése nem olyan egyszerű, mivel gyárilag integrált FET-et találunk a jószágban, ahogy azt majd látni fogjuk.krlmg_11.jpgElméletileg azzal van promózva a cucc, hogy full alu a külseje. Az upper és tokfedél viszont viszont méretéhez képest annyira súlyos darabok, hogy megkérdőjelezhető ennek az állításnak az igaza.
Kicsit fura látvány, hogy két félből van összecsavarozva tok a felső része. Ami az én értékrendem szerint nem túl szofisztikált módja a dolgoknak. A felületkezelés porfestés, ami pl egy licenszelt VFC esetében anodizálás. Ami egyben azt is jelenti, hogy aluból van a bódé. Spiátert pedig nem igazán életszerű manapság anodizálva látni. Szóval itt élek a gyanúperrel.krlmg_10.jpgA felső traktus főbb elemeire bontva.krlmg_7.jpgEbből a szögből szemlélve bármelyik M4 AEG-ről lehetne szó.krlmg_12.jpgA maga idejében a hop up kamra nagy cuccnak számított. Akkoriban kevés olyan gyártó volt, akik gyárilag tárcsás hop up-pal kínálták a portékát. Ez a replika pedig egy teljesen egyedi megoldással készült. Vagyis az elv nem változott, csak maga a megvalósítás. A kamra felépítése másképp lett kialakítva. A legtöbb esetben tárcsa-forgáspont-lenyomó szokott lenni a séma. A Krytac ezzel szemben a tárcsa-lenyomó-forgáspont megközelítést űltette a gyakorlatba. A dolog előnye, hogy a lenyomókar szöge nem tud meredek lenni, mint az előbbi megoldásnál (amit a legtöbb gyártó kínál, akár gyári, akár utángyártott termék.). A hátránya, hogy a hosszú műanyag kar rugalmasabb, mint a másik megoldás.
A Krytac nem bízta a véletlenre, 2 db rugó nyomja a gearbox orrának a szerkezetet.krlmg_14.jpgA cső és a kamra közé nem járt az a réz hézagoló/központosító gyűrű, amint a legtöbb gyártó alkalmaz.
A lenyomó a karba integrálódik. De az íves kialakítás miatt tulajdonképpen nincs akadálya, hogy más fajtát használhassunk.
A gyári hop up gumi meglehetősen puha, 50-es keménységű. A dudort 4 felé sliccelték. Beszerelve és belenézve, ebből 2 nyuszifog látszik. Itt valszeg valami olyasmire gondolhatott a költő, hogy a hasíték mentén szétnyílik a gumi, amikor a bb áthalad rajta, így egyszerre nő az érintkező felület és központosítódik a lövedék.
Alapvetően ez egy korrekt hopup rendszer. Az alkatrészek jó minőségben vannak legyártva, de a  vételárat figyelembe véve, azért ezen ne lepődjünk meg.
A cső is rendben volt, bár alapvetően ez is úszott a kenőanyagban. A marások szépek és igényesek. krlmg_13.jpgAkkoriban szintén nagy durranás volt o-gyűrűvel központosítani és rezgés csillapítani a csövet.

Lássuk a gearboxot!krlmg_26.jpgMivel egy “M4” ezért V2 fazonú meghajtóegységet találnuk a tokban.
Egyedi a selector plate. Látható, hogy a módok közötti pozícionálást nem csak a tokon lévő tűzváltókarba épített golyó és rugó végzi, hanem a selector platen is kialakítottak egy bütykös részt.
“Túnereknek” AOE buzizásra kialakítottak egy kis kémlelő lyukat, hogy lehessen látni ahogy  fogasléc és a sector kerék találkozik.krlmg_16.jpgNagy durranás volt a gyárilag integrált FET, akkoriban nem sok gyártónál volt megtalálható ez a megoldás. A Krytac pedig egyenesen az öntvényre integrálta az egységet.
Bár ez a modell nem, de a többi rendelkezik működő bolt catch-csel. Ehhez látható a “taréj” részen 4 db furat és a henger alatt egy vezető sín a zárimitációs lemeznek.krlmg_17.jpgOdabent rendezett és kellően kentek a dolgok.krlmg_18.jpgA gearbox kapott egy ilyen sárgás, márványos felületkezelést, leginkább a dugattyú látja előnyét, könnyen szúcsik rajta. Iszonyatos mennyiségű apró részletben különbözik az öntvény kialakítása a megszokottól.
krlmg_19.jpgHála  a jóistennek már kevesen emlékezhetnek az APS nevezetű gyártó első generációs ipari hulladékaira. Nos, ők voltak azok, akik fel akarták újra találni a csőbe a lyuk, mint ezt fos minőségben. A visszaforgásgátló megoldása rájuk emlékeztet. Ám itt a minőség a kidolgozás is jó, bár igazából kérdőjeles, hogy megéri e bevezetni egy totál új elgondolású alkatrészt. A dolog lényege az lenne, hogy ez a cucc ne akarjon kiugrani a helyéről összerakás közben. Véleményem szerint nem olyan akut a probléma, hogy egy semmi mással sem kompatibilis alkatrész kerüljön bele a rendszerbe. Meghibásodás esetén lehet alkatrész után kajtatni. krlmg_20.jpgBe kell vallanom tévedtem, amikor azt állítottam, hogy a G&G jött elő a gearbox orrának lefelé történő megerősítésével. Utólag látva, hogy ez már 2014 végén ilyen volt, pontosítanék az állításomon. Ők is rájöttek, hogy ez egy nagyon fasza módja a V2 box nem túl acélos elejének a megerősítésére. Viszont a G&G 19-re lapot húzott és a tappet plate szélességéből levéve még több anyaggal látták el az orr részt. Természetesen a sarkok mindkét gyártónál le lettek kerekítve, hogy ne legyenek feszültséggyűjtő pontok.krlmg_21.jpgBelsőségek tekintetében nem kell nagy tűzijátékra számítani. Nincsenek csili-vili, ilyen-olyan, parasztvakító alkatrészek. Amit tud abban korrekt, stabilan működtetni a jószágot.
A levegős rész tömítettsége példás. A nózi bár nem o-gyűrűs, de sokkal többet nyoma a latba, hogy jól illeszkedik a hop up kamrába és a gumi szájára. Emiatt az nagyon alacsony tud lenni az fps szórás.
A dugattyú- a hengerfej is műanyagból van, ez és a brutál erősítés a gearbox orrán biztos, hogy nem fog törni/repedni.
Egyetlen ponton találok kivetnivalót a dolgokban, mégpedig a középső fogaskerék tengelyén lévő rugó, ami kvázi hézagolásként funkcionál. Ez már a VFC esetében is fos megoldás volt. Mert összecsavarozva axiálisan is terheli a csapágyat, plusz emiatt a nem pörög olyan szabadon, mintha normális távtartókkal ki lenne hézagolva.krlmg_22.jpgItt van még a kapcsoló, ami szintén egyedi megoldásokat tartalmaz. Mint látható 3 kivezetése van. 2 akku-motor pozitív és egy jel. Mivel van egy FET a rendszerben és n-csatornás, tehát a negatív vezetéket kapcsolgatja, ezért a pozitív vezeték direktben megy a motorral. Krytac kitalálta, hogy a Marui-féle elektromos biztosítót tovább gondolja és átülteti FET-es elektronikához passzolóan.krlmg_23.jpgA pozitív meg van szakítva, ha selector plate nem zárja a kettőt. Ez biztosított állában történik meg. krlmg_24.jpgIRLB3034 típusú FET-et alkalmaznak. Ez az egyik legjobb a feladatra. Szinte elpusztíthatatlan erre a feladatra. Nyák és egyéb diódás “hókuszpókusz” nélkül is atom stabil félvezető.krlmg_25.jpgA nedvesség ellen védelem érdekében lekenték valamiféle lakkal, ami elég puha és körömmel simán felvakarható.krlmg_15.jpgA szerkezetet egy a szokásos kínai alapmotorknál jobb erőforrás mozgatja. Ám a feliratat ne tévesszen meg senkit, ez nem gearbox szaggató ultra-brutál nagy nyomatékú motor.

Rakasz nélkül nem géppuska egy géppuska. A 3500bb befogadására képes szerkezet nagyon jó minőségű, bár kicsit kínlódás a használata.krlmg_27.jpgGyakorlatilag kompatibilis összes AEG M4-gyel.krlmg_32.jpgNincs mindenféle bohóckodás hangvezérléssel, meg teljesen haszontalan, de papíron jól mutató álfunkciókkal, egy nagy piros gomb van. Kellően süllyesztett és kesztyűben is könnyen megtalálható. Lemerülés, egyéb hiba esetén ott a beépített high-cap tár tekerője, amivel manuálisan működtethető.krlmg_28.jpgA nyitáshoz célszerű használni valami laposat és lehetőleg erősebb fémből lévőt, a felhasznált műanyag iszonyatosan kemény. Továbbá látható még egy íves “gomb”, erről majd lentebb.krlmg_29.jpgGyakorlatilag két helyről tölthető fel a rakasz. Az egyik fentről, mivel egy szokványos M4 high-cap tár lett belegyógyítva, vagyis egy ilyen köré építettek egy hatalmas dobozt. A másik az oldalán. Itt lehet hozzáférni a rakasz áramforrásához, ami egy 9V-os elem.krlmg_31.jpgBelül egy nagyobbacska motort találunk egy ráapplikált “gearboxszal”, amit rákötöttek a high-cap tár tekerőjére. Kompletten valszeg ez valami ipari megoldás és komplett egységként kapható. Látható még egy fontos gyári tuning elem, a szivacs. Régebben nem volt ilyen a rakaszban. Emiatt a bb-t rossz helyre töltve bejut a motor köré, ami nem túl jó, mert megakasztja a rendszert.krlmg_30.jpgEzen a képen látható, hogy valójában miért szopás ez a rakasz. Hiába a jó minőség, a korrekt anyagok, ha a felhúzószerkezet miatt ezt az agyhalál megoldást kellett alkalmazni. A dolog úgy néz ki, hogy van 3600bb-d. Az alsó kamrát fel kell tölteni bb-vel, ami ha saccperkábézunk egyet a képen látható, hogy a felénél is több az a holttér, ahonnan a puskát oldalra fordítva, a rugós ajtót elforgatva át kell tessékelni a bb-ket abból a térből, ahonnan nem tud adagolni a rakasz.
Ha gyártó nem ragaszkodik az M4 high-cap tár megoldáshoz simán jobbat, felhasználóbarátabbat, okosabbat lehetett volna összehozni. Ilyenformán ez a kínlódás melegágya. Ez egy 600€-s puska, 200€-s rakasza.krlmg_33.jpgAmi fájó pont, hogy ebbe az árba nem fért bele egy heveder imitáció, ami nélkül optikailag marad a hülyegyerek puska.

 

Összegzés.

A Krytac nagy népszerűségnek örvendő márka főleg az USÁban és kevésbé árérzékeny nyugaton.
Műszakilag, minőségileg alapvetően korrekt termékkel van dolgunk. Bár a kezdeti érában egy igen bosszantó hibával büszkélkedett a márka. A lowerek törtek a hátsó stift környékén.
Az LMG nem egy olcsó szerkezet. A rakasz jó lenne, de agyoncsapták ezzel az ajtós hülyeséggel. A tok mélyebb kidolgozottsága és lötyögése nem igazán van arányban az árával. Ezt leszámítva egyébként egyben van.
A hop up és gearbox korrekt műszaki tartalommal van megtöltve.
Tulajdonképpen a rakaszt leszámítva kevés fogást lehet találni rajta, amiket meg mégis, azok pedig az árat figyelembe véve bosszantóak. (A rakaszos kínlódást leszámítva.)
600€ körül keresi gazdáját.
Géppuskák közül azzal érdemes összevetni, amik tudnak egyes lövést, mert így épületen belül sem esik korlátozásba a jelenlegi MASZ szabályoknak megfelelően. Plusz sztender tárból is tud enni.
Ebben a ligában az LCT RPK, G&G CM16 LMG (vagy a nagyon csájníz megfelelő a Golden Eagle MCR) játszik, mindkettő 350-400€ közötti áron. Az RPK egy full acél, autentikus darab. A G&G, mivel CM16 sorozat, ezért műanyag tokos. (Meg még másokat, pl: M27 IAR, LCT RPK16, MG36, stb)
Meglátásom szerint ez az a kategória, ami már nagyon nem az ésszerűségről és a kiszámolóblogos használat/fillérbaszásról szól. Irracionális érzelmi alapon pedig döntsön mindenki belátása szerint a fentiek alapján.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.

paypal_me_donate-300x300.png
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.