JG AU-2G

jgaug.jpgAhogy a Cyma M14 replikája, úgy a JG AUG szériája is egy őskövület. Amennyiben lehet ezt mondani egy kb 2006-ban piacra dobott kínai airsoft fegyver kópiára.
A JG alap tézise kezdetben szolgai Marui koppintás volt. Ezen mára kicsit változtattak. Az újak belseje, akárcsak a Cymánál fejlődtek és nem feltétlenül hasonlítható össze egy akkoriban gyártottal.
Az eredeti fegyver a 70-es évek terméke. Mégis a mai napig futurisztikusnak hat a kinézete.
Nézzük hát, milyen az AUG világa a JG jóvoltából 2018-ban!jgaug_1.jpgAmi elsőre feltűnhet, hogy a fegyver bullpup kialakítású. Ami azt jelenti, hogy a tár és a gearbox a pisztolymarkolat mögött helyezkedik el. A kialakítás miatt kompaktabb külsőbe lehet csomagolni egy hosszabb csövet. Szemléletesebben. M4 méretben sikerült összehozni az M16 csőhosszát. (Az airsoftban még mindig nem a csőhossz határozza meg a lőtávot és pontosságot, még mielőtt valaki beleélné magát.) Ez és a következőben bemutatott fícsörök igazi ufóvá tehették a 70-80-as években. És az átlagos szemlélődőnek ma sem hat retrónak.jgaug_38.jpgA képeken lévő alany az Styer AUG A1 replikája szeretne lenni. OD zöld műanyag tokot és 1,5×-es nagyítású integrált távcsövet jelent.
A fegyver fém alkatrészei jellemzően spiáterből vannak. Ez alól kivételek a csavarok és a stiftek.jgaug_33.jpgjgaug_17.jpgSzintén integrálták a vertikális markolatot, ami egy forgáspont körül behajtható.jgaug_18.jpgEgy rugós szerkezet tartja a helyén. Lehúzva és előre tolva hajtható be.jgaug_19.jpgEnnek a szerkezetnek a műanyagban lévő spiáter alkatrész szokott gyenge pontja lenni. De ha megadná magát, akkor sem kell elkeseredni a Guarder gyárt hozzá acélból.jgaug_35.jpgA fegyvert úgy tervezték meg, hogy a bal és jobb kezeseknek is egyaránt kedvezzenek, bár ebből kimaradt a felhúzókar, ami a baloldalon kapott helyet. jgaug_7.jpgSegítségével férhetünk hozzá a hop up-hoz, ami szokásos helyen a hüvelykivető kivágásnál található. Bal és jobb oldalról egyaránt állítható. A fegyverhez jár egy gumidugó, amivel a hüvelykivető egyik oldalára rakhatunk. Jelen esetben “optikai tuning”, mivel egy airsoft replika esetében nincs kirepülő hüvely. jgaug_21.jpgAz integrált skóp véleményem szerint egy hajítófát sem ér. Kicsi a lencse átmérője. Emiatt sokat kell “gyakorolni”, hogy dinamikusabb környezetben egyből eltalálja az ember azt a távolságot, ahol már látszik a célkereszt és a teljes kép. A 1,5×-es nagyítás sem a világ közepe, ami miatt megérné szenvedni vele. Red dot jelleggel, két szemmel használni a nagyítás miatt nem lehet. Erre rájön még a kínai minőség. Szóval sokat ne várjon tőle senki. Érdemesebb a rail-es verziót választani és arra egy red dotot biggyeszteni.jgaug_13.jpgKezelőszervek között nézzük először a biztosítót. Egy reteszt kell oldalra tolni attól függően mit szeretnénk. jgaug_8.jpgMegfordítható, ki kell húzni és fordítva visszadugni. Fehér és piros pötty jelzi az aktuális helyzetet.jgaug_9.jpgA fegyver érdekessége, hogy az elsütőbillentyű két állású, így nincs szükség tűzváltókarra. Olyan, mint a fényképezőgép exponáló gombja. Félig húzva -a fenti kép- egyeslövést produkál a gearbox.jgaug_10.jpgTeljesen hátra húzva sorozatot lő.
Ennek az innovatív megoldásnak vannak hátrányai. A gearbox a fegyver hátuljában helyezkedik el. Ezt a távolságot egy rudazat rendszerrel kell áthidalni. Az összes bullpup fegyver elsütés takony érzés egy normál kialakításúhoz képest. Nem csoda, hisz minél hosszabb a rudazat annál jobban hajlik és annál nagyobb felületen súrlódik. Ehhez hozzáadódik a nem igazán high-end gyártás. Az eredmény minden esetben kicsit másabb termékről termékre (JG esetében).
A másik dolog a két állású elsütőbillentyűben és a tűzkapcsolóban keresendő. A rendszernek összehangoltnak kell lennie, hogy jól működjön. Tehát legyen jól elkülönülő határ a két állapot között. CQB környezetben nem szerencsés véletlen ráhúzni valakire egy sorozatot. Továbbá, ha nincs megfelelő összhang a két állás, a rudazat és a fegyver két kapcsolója között idegesítő anomáliák lépnek fel. Pl: nincs normális egyes lövés, egyáltalán nincs egyes, stb.jgaug_6.jpgAkár csak az igazzy változatánál a játék puskánál is gyorscsatlakozós a cső. Ehhez a felhúzókart meg kell akasztani hátul és a gombot 45°-ban hátra tolni.jgaug_4.jpgA csövet kb 30°-kal elforgatva kihúzható a hop up szerkezettel egyetemben.jgaug_5.jpgAirsoftban gyakorlati jelentősége nem sok van. Esetleg, ha rendelkezünk egy másik csővel az optikai tuning kedvéért.jgaug_11.jpgA tokon található még egy retesz.jgaug_12.jpgEzt elcsúsztatva, további részegységre bomlik cucc.jgaug_2.jpgSzerszám mentesen ennyire bontható szét.jgaug_20.jpgHátulról egy gumi határolja, ha úgy tetszik ez a tustalp. E mögött helyezkedik el az akkumulátor.jgaug_16.jpgA lipo akkuk megjelenése előtt számottevő probléma volt a kisméretű hely, amit a bódé lehetőségei kínáltak. A Maruinak 8,4v-os, 4/5 sub-c cellás, aka mini type akksikhoz elegendő helyet sikerült kipréselni a konstrukcióból. Ma már ebbe simán befér egy 7,4-es, 1800mah körül lipo, de 11,1-esből is találni.
Az akkut és a gearboxot a képen látható műanyag lap választja el. Nagyon fontos alkatrész, ugyanis ez tartja a boxot a helyén. Ha ez nincs meg, törött, vagy kiszakadtak a csavarok komoly működésbeli problémát tud okozni a testben összevissza mászkáló meghajtó egység.
Gyakori gondolat AUG-ból DMR-t faragni. Ám konstrukciós szempontból nem feltétlenül ez a legjobb választás. A gearbox kvázi rugalmas rögzítés (a többi AEG-hez képest) nem feltétlenül barátja a prodzsektnek.
Aki már látott AUG-ot hátulról kiszúrhatta, hogy a műanyag lemezen van egy lyuk. Nem véletlenül. Míg mások a gyors(abb) rugócserét elősegítő rugóvezetőket eszkábálnak a termékeikbe, addig a JG az állítható előfeszítésű rugóvezetőben hisz. Erre kell a lyuk, hogy megfelelő méretű imbusz kulccsal több előfeszítést adhassunk a rugónak, ezáltal kihasználva a  lehetőségben rejlő maximális potenciált. jgaug_14.jpgAzért, hogy az AUG csövét a részleges szétszerelésnél könnyen ki lehessen húzni, nem volt lehetőség az adagolócsővel egybe gyártani a hop up kamrát. Ugyanakkor, hogy a két alkatrész egymásban találkozzon a Marui egy “elmés” rugós megoldással hidalta át a problémát. Az adagolócsövet egy rugó nyomja fel. A dolog szépséghibája, hogy tár kivételekor a bb retesz bele tud markolni annyira, hogy lehúzza és kibillentse a tengelyéből. A sarkos tervezés eredménye, hogy a cső meg tud akadni keresztben, így kerül bb a tokon belülre. Kiszedve és kialakítva a megfelelő helyen a letöréseket keresztbe akadás mentesre javítható a történet.jgaug_15.jpgAz AUG saját tárjait használja. A tárkioldó kétkezességét a középen elhelyezett gombbal oldották meg. jgaug_22.jpgAz AUG kamrája szerkezetileg tök jó. Tárcsás rendszerű: finoman állítható. A JG megoldása viszont igényel némi tervezett módosítást annak érdekében, hogy a tárcsa ne járjon olyan könnyen.
A kar kialakítása érdekes, a lenyomó résznél mély és hatalmas hely van. Mintha egy jóval nagyobb átmérőjű gumicsövecskéhez gyártották volna.
Gyárilag az egész szerkezet tocsog a kenőanyagban. A gumi sprődnek és csúszósnak tűnik. Bőséges izopropilos takarítás után egy puha, 50-es keménységű alkatrésszel van dolgunk.
A belsőcső 510mm-es réz. A marások szépek, a belső felület ronda volt ebben a szerkezetben, tele hosszanti karcokkal.jgaug_23.jpgA meghajtóegység alapja a V3-as gearbox, AUG specifikus alkatrészekkel. A zárimitációs egység a gearbox felső része.
Mint fentebb már említettem a box 2 kapcsolóval rendelkezik, annak érdekében, hogy legyen egyes és sorozat.
Párhuzamosan vannak kötve. A külső gyakorlatilag elsütőbillentyű mögötti felel a sorozatlövésért.jgaug_24.jpgA belső az egyeslövést csinálja a szokásos cut off leveres módszerrel, ahogy a legtöbb AEG-ben.
Szóval, amikor félig húzzuk az elsütőt csak a belső kapcsoló kapcsol, és a fogaskerekek bontják az áramkört. Teljesen behúzva a második kapcsolón keresztül jut áram a motorhoz, amihez semmilyen mechanikus megszakító egység sem tartozik.
Ennek a második kapcsolónak az érintkező felülete jóval kisebb, mint a belsőnek. A mai világban,  -mivel főleg lipókat használunk, amik áram leadása jóval nagyobb, mint a nimh/nicd-oké- erőteljesen ki van téve a kormolódásnak, ezáltal a kopásnak, elégésnek. Nem árt elgondolkodni valamilyen FET-es elektronikán, ami a belső kapcsolónak is jót tesz. A belső kapcsoló kopás az egyeslövés anomáliáit okozza, amit a rudazatos kétállású elsütőbillentyűből fakadó szerkezet hatványoz.jgaug_25.jpgBelül kemény barna zsírt találunk a fogaskerekeken és fehér szilikonzsírt mindenhol(!) máshol.jgaug_26.jpgA meghajtás lelke a már sokszor bizonyított V3-as gb ház.jgaug_27.jpg7mm-es csapágyakkal. A bal oldalra valamiért kevesebb festék jutott.jgaug_28.jpgMai szemmel nézve old school és újabb vonalas alkatrészek kavarognak.
Van spiáter tömbös, kampós rugó, mint a “régi szép idők” Marui-iban. Persze a dugattyúfej ventillált. A JG-re jellemző, hogy vastagabb 3mm-es o-gyűrűhöz tervezik ezt az alkatrészt, ami gyári hengerrel korrekt kompressziót produkál.
Viszont a henger 4/5-ös ekkor csőhöz illett volna teljes hosszúságút rakni.
A hengerfej műanyag és két o-gyűrűvel küzd a levegő bent tartásáért megfelelő hatékonysággal.
Masszív, szinterezett fogaskerékszettet találunk. A sector keréken jókora dealayerrel.
Acél perselyek szokásos ragasztást követően sokáig jól szolgálhatnak.
A nózi egyedi, AUG “hosszú”, tömítés nélkül.

A gearbox kétségtelenül “legizgalmasabb” pontja a rugóvezető. Nem az első JG fegyver, amiben láthattuk. A lényege, hogy két darabból áll és egy csavar segítségével lehet előre tekerni, ezáltal jobban előfeszítve a rugót, hogy az a lehető legtöbb energiát tudja átadni a rendszernek.

Nem lehet általánosan megmondani, hogy ez a rugóvezető hány és hány fps között állítja a torkolati sebességet. A beszerelt rugótól függ. A váltózó menetemelkedésű rugók progresszívek. A végpontnál számít a legtöbbet az előfeszítés mértéke. 3-4-5mm-nyi különbségen 20-30fps-ek is múlhatnak.

És akkor nézzük a problémát.jgaug_34.jpgA képen 0 és maximum állás között látható a rugóvezető. Benne a gyári rugó és a spiáter tömb. Elképzelhető, hogy a taiwangun, ahonnan az eszköz származik nem véletlenül pont, a rugóvezetőhöz tette a garancia matricát. A fenti képen látszik, hogy fullra betekerve azelőtt menetre zár a rugó, mielőtt még a dugattyú elérné a végpontot. Ennek egyenes eredménye  fogaskerék és/vagy dugattyú törés. Gyári funkció.
Megoldások: más rugó, spiátertömb ki, állítócsavarból vágni.jgaug_31.jpgVan némi gond a sector kerék és a dugattyú első találkozásakor is. Fent a gyári állapot látható, nincs mókolva. A gyári dugattyú végig fogas és minden fog ugyanolyan hosszú. Jól látszik, hogy a második fogba kap bele először.jgaug_32.jpgPár lövés alatt megkopott, ahogy a 3. is. jgaug_30.jpgÍgy nézne ki, ha második fog rövidebb lenne.jgaug_29.jpgMotor tekintetében ne legyenek nagy elvárások. Ez egy alap JG motor, semmi extra.jgaug_37.jpgM4 dimenziókban M16 csőhossz (ami airsoft szempontjából lényegtelen). Klasszikus vs bullpup elrendezés. A bullpupság miatt a pisztolymarkolat és a tustalp közötti távolság fix. Alacsonyabb, rövidebb karral rendelkezőknek nem feltétlenül lehet kényelmes az AUG. Ezért mindenképp érdemes megfogdosni egyet.

Összegzés

Itt ez a futurisztikusnak ható airsoft replika. Sokaknak lehet szerelem első látásra. Azonban a konstrukció miatt csak olyanoknak ajánlott, akik elfogadják a negatívumait és hajlandóak együtt élni vele.
Kiegészítők szempontjából akad hozzá ez-az. Viszont sosem lesz olyan jól variálható, mint az M-széria vagy az AK család.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.