ICS CXP-APE SF1

icsape.jpgHosszabb stagnálás után az elmúlt pár évben a ICS renoméja vissza kúszott. Ebből látszik, amint egy gyártó el kezd egy kicsit is fejleszteni a protékáin valamilyen irányba lehetséges visszatérni a térképre.
Az ICS APE család messziről az airsoftban a Masada pofájú karalábéra hasonlít. Közelebbről szemlélve látható lesz, hogy egy fantázia ihlette AEG-gel van dolgunk. Nézzük, hogy mik az eltérések, hogy mit adtak nekünk az ICS-nél.

icsape_1.jpgKézbe véve nem a legfinomabb műszer érzést kapjuk, de kellően egyben. Az “eredeti” Masadának a tokja műanyagból van, az ICS úgy döntött, hogy ezt megcsinálja fémből. A pisztolymarkolat pedig nem integráns része a lowernek, hanem egy M4 jellegű műanyag markolat kapott. Plusz jó néhány helyen belenyúltak a dizájnba, hogy csak nagy vonalakban emlékeztessen rá.icsape_4.jpgA válltámasz egy eklatáns példája ennek. Az alap koncepció maradt -hossz-, pofadék magasság állítás-, de a mikéntje változott. Az oldalsó gombot felváltotta a 45°-ban lévő retesz a hossz állításnál. A magasság állítás pedig kapott egy gombot a tologatva reteszelés helyett.
A behajtásért felelős gomb kvázi maradt az eredeti elképzelés. Jó hír, hogy gyárilag jár hozzá egy fém szíjakasztó a tus tövébe.icsape_5.jpgA válltámasz zsanérja immáron a félig fém -ami a tok alsót illeti-. Kialakítása robosztus.icsape_2.jpgAz előagy fém, key mod rendszerű. Bár az eredeti elképzelés műanyag/m-lok rendszere is kb szögre ugyanezt tudja. icsape_7.jpg A képen látható kisebbecske stift segítségével lehet levenni, ha valamiért szükség lenne rá. Az akksi ugyanis a tusban lakik.icsape_3.jpgA diszkós puska jelleget leginkább a motyó közepén lehet tetten érni.
Egyenes elsütőbillentyű a “gyors egyesekért”, ami persze nem igaz, mert belül egy klasszikus Marui hagyaték kapcsolószerkezet lapul.
Van kétoldalas MINDEN. Sőt tárkioldóból egyenesen 3, csak hogy űber taktikálosak legyünk. A tárajak síkjában van egy bizbasz, amit felfelé tolva oldhatjuk a tárat.
icsape_6.jpgBolt-catch működik és a sátorvas tövében lévő gombbal oldhatjuk.icsape_8.jpgBelül, némi csavarral ugyanazt a technikát kapjuk, amit az ICS már 2003 körüli megjelenésekor az M4-ekbe megálmodott. Split, azaz kétrészes gearbox és tárcsás hop up kamra. Míg a box gyakorlatilag megegyezik az M4-ével, némi plusz alkatrésszel a külsején, a hop up kamra egy teljesen egyedi dizájn.icsape_9.jpgA hop up kamra a legújabb trendeknek megfelelően nem csak tárcsás, hanem a lenyomója a kar áttételének segítségével teljesen vertikálisan nyomja le gumit. Ennek elméleti előnye, hogy geometriailag konzisztens a lenyomó helyzete, nem fog a maximum közelében befelé “karmolni”. Ennek több gyakorlati haszna a konkáv lenyomóknál lehet (r-hop, s-hop, flat-hop, konkáv dudors gumi stb) De emiatt a fícsörért senki se rohanjon ilyet venni, mert nem fog még 50m-rel messzebb vinni.icsape_10.jpgÁllítani a kamrát pontosan lehet és a beállított “értéket” a tárcsás mivolta miatt tartja is. Összességében ez egy rendben lévő cucc.
Kapunk egy sztenderd 50-es körül gumit. Ehhez egy feketére anodizált alu csövet. Minőségük rendben van, teljesen használható alkatrészek.icsape_11.jpgA gb-re térve, EBB-s. Ez annyiban nyilvánul meg, hogy a lemez csattog. Tehát inkább csak optikai és lélek nyugtató mint, hogy valós visszarúgást imitálna.icsape_12.jpgAz ICS split gearbox egy szempontból nagyon jó dolog. Az M4 jellegű, platforumú AEG esetében, ahol a test két részből áll, alsó a meghajtó egységet foglalja magában, a felső a hop up szerkezetet. Amennyiben nem sikerül túl jól a tok alsó és felső részének illeszkedés, tehát lötyög nagyobb az esélye, hogy végén a replika pontatlanabb lesz. No, most az ICS megoldotta úgy ezt a dolgot, hogy a tok felső részében a gearbox levegős része és a hop up szerkezet foglal helyet. Így a test lötyögéséből adódó gondok nem leszenek a továbbiakban mérvadóak.
A másik jó része a történetnek, hogy a V2-es gearboxnál a hengerfej körül sok gyártónál kevés az anyag, így egy erősebb rugót vagy fém hengerfej és dugattyúfej kombót töréssel honorál. Az ICS esetében jóval több anyag áll rendelkezésre, ezért a törés esélye is jóval kisebb. icsape_13.jpgA gearbox felső részét alapvetően egyszerűen elérhető. Ehhez csak a tok végében található stiftet kell kinyomni és ketté nyitni. Így akár, ha beszereztünk megy másik komplett levegős részt (pl erősebb vagy gyengébb rugóval) pár másodperc alatt kicserélhető. Ugyanakkor meglépte az ICS azt, a trendet, hogy a rugóvezető bontás nélkül kivehető. Ezáltal másik levegős részt sem kell beszerezni, ha gyengíteni akarjuk.icsape_15.jpgÍgy néz ki a tok szétnyitva, benne pedig a gearbox alsó része, ami fogaskerekes és az elektromos részt foglalja magában.
NAGYON FOTOS! Ha szétnyitod, mindig feszteleníteni kell a rendszert, különben nem tudod összerakni, ha a félfogas fogaskerék fogai felfelé vannak, illetve letöröheted a tappet plate-et (adagolólap). A képen látható orientációban kell lennie.icsape_16.jpgA kétoldalas tűzváltókar működése. A tengely a gearboxon átmegy.icsape_17.jpg

icsape_18.jpg A puska egyik idegesítő fícsöre a fesztelenítő, ami ugyanakkor hasznos is lehetne. Ahogy fentebb írtam szétszedésnél, bár még inkább összerakásnál nagyon fotos, hogy a fogaskerék fogai lent legyenek, különben nem lehet összerakni.
A fesztelenítő a biztosított állásra aktiválódik. Teljesen felesleges, hogy minden egyes SAFE rakásnál leengedjük a rugót. 2 dolog miatt is. Az egyik, hogy ha olyan helyzetben áll meg, akkor egyesbe kapcsolva nem fog működni a puska, mert az egyeslövés alkatrész a holtponton áll. Ezért át kell kapcsolni sorozatra, ami nem oké az akció hevében, hogy nem lehetsz biztos benne, hogy azt fogja csinálni a cucc, amit vársz tőle. A másik baj, ha hosszabb ideig tároljuk két játék között a jószágot és a nózi full elöl van, akkor a hop up gumi száját folyamatosan nyomja, ami hosszú távon kinyújta, ezzel kukázandóvá téve az amúgy jó gumit. (A közhiedelemmel ellentétben a hop up gumi egy nagyon tartós alkatrésze ezeknek a játék durrantóknak. Több tízezer bb-t kibír, ha nem eteted mocsokkal.)
A jó megoldás az lenne, amit az ICS csinál bizonyos M4-eken, ahol a forward assistra van ráhekkelve ez a dolog. Viszont ez egy “Masada”, itt nincs ilyen külső bizbasz.icsape_14.jpgA csattogós lepkéhez egyedi dugattyú dukál. Persze, ha nincs, akkor kompatibilis a legtöbb utángyártottal, cserébe nem fog csattogni.icsape_19.jpgAz alsó szegmens ismerős látványt nyújt. Nem csoda, hisz gyakorlatilag egy “lefűrészelt” kettes boksz.icsape_20.jpgAz alsó ház és felső ház. Ha valami elektronikát akar bele az ember, nem ússza meg a faragást. Az alsó résznél, a kapcsoló körül található némi plusz anyag, ami a legtöbb ilyennek útban lesz.icsape_21.jpgA belső amúgy nem rossz. Sőt, a dugattyú a véleményem szerint a legjobb dizájnnal készült. A belépő fogak műanyagból vannak, így sok anyaggal támasztják meg a fém fogaslécet.
A fogaskerékszett erős és a rugó mindkét végére jutott csapágy. A levegős rész a gyári o-gyűrűvel tökéletesen tömít.

 

Összegzés.

Az ICS-nek a split gearbox miatt van egy rajongótábora. Tény, ami tény az alapelgondolás jó és stabil. E köré van építve egy közepes minőségű és kidolgozottságú fantázia AEG, ami távolról “olyannak” néz ki. Ám azt tudni kell, hogy ez nem egy olyan előny, ami köröket ver bármire is piacon.
400-470€ körül mozog egy ICS APE ára. Ezért a pénzért ott a VFC vagy a Krytac, ahol igényesebb külsőt kapunk.