ForceCore FC-107 avagy E&L AKS74 gen. 1

fc-107a.jpg

Amióta az E&L második generációra léptette modell palettáját, úgy árat is emelt. Kezdetben sikerült durván alámenni a fő konkurens, az LCT árainak. Amit a piac egyből elkezdett zabálni. Teltek a fórumok és szépen gyarapodott a hívők tábora. Az áremelés következtében hirtelen eltűnt az előny és kb. az LCT mellé került. Sokak sajnálatára. Persze volt itt mindenféle gearbox “fejlesztési” dolog. De ez, ahogy kiderül az előző cikkből nem olyan nagy cucc, mint aminek be lett harangozva. Na, jó! Felhasználói élmény szempontjából egyedül a nagy nyomatékú motor hiányzik.
De! Mi ez itt? ForceCore? Egybe írva? Hát igen. Lengyel marketing. Ez egy matrica gyár. Felvásárol és átcímkéz, mint ahogy azt már sok helyen láttunk az as világában.
Ezek az AK-k az E&L első generációs verziói. “Klasszikus” gearboxszal. De erről majd később.

 

fc-107a_1.jpg

A fegyver replika, ahogy azt akármelyik E&L-nél láttuk iszonyatosan masszív. Teljes mértékben acélból készül. De nem ám úgy, mint a Boyi RK##S-ek. Sokkal minőségibb az érzés, sokkal jobb a felületkezelés. A dolog hátránya, hogy nem VFC rendszerben épül a cucc (stiftes), hanem LCT-, CA-, G&G-, stbféle hernyócsavaros módot követi. Sajnos kínálat nem olyan bő, mint a gen. 2-ből.

Ez, jelenleg egy AK74. A baloldalon kapunk egy infrabakot, ahogy azt illik. Szegecselt. Masszív és betonstabil, ahogy az összes elem a fegyveren. A tok lemezébe, szintén szegecseléssel rögzítették a konzolokat. Itt is az atomstabilitás jellemző. Mindent fog a mágnes. A fegyver realisztikusságát erősíti, hogy a külső acél mivolta miatt úszik az olajban.

fc-107a_3.jpg

Jobb oldalon a szokásos ákás kezelőszerveket vehetjük szemügyre.

fc-107a_2.jpg

Az akku a tokfedél alatt lakik. A hátsóirányzékblokk szűk, ezért a legtöbb 11,1v-os lipo nem fér bele.

fc-107a_7.jpg

Bentebb mászva egy kicsit megfigyelhető az LCTféle rendszer. A hop up a külsőcsőből kialakított konzolon lakik. A csőrögzítő stift kamu. Belül 2 db M4 méretű hernyócsavar fogja a csövet. További jellegzetessége, hogy a felhúzókar rúdja bemegy a konzolba, ahol a kamu stift van, a hop up kar előtt. Így kicsivel stabilabb.

fc-107a_8.jpg

A fegyver elejét szintén a betonstabilitás jellemzi. Masszívan, egyenesen áll minden, ahogy kell. A fegyveren minden alkatrész acél. Még a külsőcső is. Emiatt a fegyver súlypontja kicsivel előrébb van, mint a nem acélcsöves társainak.

fc-107a_6.jpg

Amerre a szem ellát vas, kis műanyag és laminált padló.

fc-107a_5.jpg

A keretválltámasz szintén acél. A zsanér fixen tartja, lötyögés semmilyen irányban nem tapasztalható.

fc-107a_4.jpg

A gázdugattyú házából sem spórolták a vaslemezt. Súlyos darab.

fc-107a_10.jpg

A fegyver háklis a tárakra. Némileg jobban, mint az átlag. Gyárilag 1 db mid-cap van dobozban. Amivel működött a fegyver. Cyma mid-capet sajnos nem ette. A tár eleje nem akad be rendesen a helyére. E miatt nem a hop up kamra adagolócsöve sem kerül pozícióba, így be sem lehet kattintani a tárat.
Illetve, a gen. 2 E&L esetében kapunk a fegyverrel egy úgynevezett magwell spacert. Ez segít, hogy ne tárazzunk mellé. Ennyiért még nem jár. Nem tragédia. Utólag is beszerezhető.

fc-107a_9.jpg

Lépjünk tovább a belsejébe. A hop up és környéke. Mint az fentebb látszott a hop up kamra a gearbox orrára van csavarozva. E miatt nagyon fix a kapcsolat a kettő között. Gyártás probléma esetén, e tulajdonság miatt hatványozott visszaüthet. A kamra alapvetően feketére festett spiáter öntvény. Kidolgozás inkább átlagos, mint szuper jó.
A cső sima réz. Átlagos kidolgozottságú. Teszi a dolgát.
A komplett szerkezet alapos zsírtalanítása és takarítása a kötelező jellegű teendők közé tartozik.

fc-107a_11.jpg

A kamra trükkössége mellett, meg kell emlékezni a gumiéról is. Puha, 50-es körüli. Szája nem szokványos “szoknya” jellegű, úgy alakították ki, hogy a rázáró nózit minél inkább körbeölelje. A dudor sem a szokványos. Középen félköríves horony található. Ez hivatott jobban stabilizálni a bb-t. A lenyomó szokványos kis csövecske.

fc-107a_12.jpg

A gearbox ház ak-kban szokásos 3-as verziójú. A henger körül a sarkokban kapott némi erősítést. Igazából feleslegesnek érzem, mivel a V3 box nem az a törős fajta.

fc-107a_13.jpg

A motor nem nagy nyomaték. Kapunk egy átlagos mágneses térrel rendelkezőt. Semmi eget rengető, ez egy átlagos kínai motor.
A selector plate teljes hosszúságú. Ez a képen a vezetékekre rányúló részt jelenti. Ezen pár gyártó szokott rövidíteni. Itt nincs jelentősége. Ezen a részen lenne az elektromos biztosító lemeze, de mivel itt nincs ilyen, felesleges.
AK-knál a tűzváltószerkezet szokott aknákat rejteni magában. Szokásos betegség, hogy nem lehet egyeslövésbe betenni, amikor már fáradt a szerkezet. Itt hál istennek nincs ilyen probléma. A szerkezet elemei kellően passzosan kapcsolódnak egymáshoz, nincs holtjáték, ami az egész hiba gyökere. A gond itt az, hogy a selector plate akadva mozgatja a cut off levert. Emiatt mindig nyúlik kicsit a mechanika. A plate “rámpa” része “túl gyorsan emelkedik”, az egyeslövés alkatrészével nincs összhangban. A két felület, ha laposabb szögben kapcsolódna, máris nem kellene akkor erő a kar felbillentéséhez.

fc-107a_14.jpg

Az “ős” gen 1.-hez képest, most hellyel-közzel megkapjuk a gen 2. gearbox házát. Ami a gyorsrugócserét jelenti, de csak 7mm-es csapágyakkal.

fc-107a_15.jpg

A boxot kívül-belül bőségesen el van látva kenőanyaggal. Túl bőségesen.

fc-107a_16.jpg

Az alkatrészeket letakarítva előbújnak, és valódi arcukat mutatják.
levegős szettnél örülhetünk, hogy nem a gen 2. egybe acél henger+fej kombóját rakták a boxba. A henger belső felülete összehasonlíthatatlanul jobb itt.
A dugattyú 3 acélfogas. Érdessége a vezetőlécek csak alul vannak meg végig a teljes hosszán. A felső csak a rugó vége felől, kb. 2 cm hosszú. E mögött a kisebb érintkezőfelület, kisebb súrlódás állhat.
A dugattyúfejnek nincs csapágya. Egy szem csavar és hullámos alátét rögzíti. Fapados megoldás. Egyébiránt gumírozott, “silent” azaz csendes kivitelű.
A nózi sima műanyag, o-gyűrű nélkül.
Porkohászati eljárással készültek a kerekek. Ez a legolcsóbb acél fogaskerekek előállításának módszere. Műanyag delayert is jár hozzá.
A cut off lever spiáter. Feketére festve. Szokás szerint, V3-as mivolta miatt nem sírunk nagyon, amiért nem acél.
A rugóvezető egyedi, a gearboxhoz passzol. Kicsit puritánnak érzem azt az odalökött hornyot, ami a széles lapos tárgyat hivatott befogadni, a rugócseréhez. Valami imbusz jellegűt inkább el tudnék képzelni. Bosszantó, ha az ember egy hosszabb és/vagy erősebb rugót akar bebalfaszkodni.
Ebben gyárilag egy M130 körül rugó volt. Rövid, vastag huzalból.

fc-107a_18.jpg

A ház kivitelezése kellemesen sikerült. A két fél szépen, pontosan kapcsolódik egymáshoz. Összeillesztve nincs hézag köztük. A csapágyak passzosan állnak a helyükön. Ez egy jó pont. De a biztonság kedvéért beragasztottam.
Remélhetőleg a 7mm-es golyóscsapágyak jó minőségűek és nem fognak idő előtt széthullni. A képen amúgy a gyári felállás látható. A sector kerék acél perselyt kapott, ami jobban bírja a terhelést, mint a golyós.

fc-107a_17.jpg

A replika külsőleg a high end kategóriába tartozik, árügyileg a középkategória tetején trónol. A fegyver jelenleg ~230€-ért kapható. A gen 2. 70€-val drágább és véleményem szerint annyival nem jobb, hogy megérje a felárat. A dolog hátulütője, hogy nagyon kevés ilyen modellből válogathatunk.
Egy Cyma Ak74, a jobbik fajtából, 180€. Ennyiért egy többnyire spiáter, de amúgy műszakilag rendben lévő cuccost kapunk. Külső tekintetében a ForceCore üti a Cymát, ami miatt megéri a felárat -szerintem-. Persze, ha ez nem fontos lehet Cymázni is. De az biztos, hogy ez másik dimenzió. Boyiból az RK-02S lenne még, ami labdába rúghatna. De csak azért, mert az is acél. Ellenben nem nagyon kapható és a Boyi minősége is erőteljesen kérdőjeles.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.