ForceCore (S&T) FC-120

fc120_12.jpgForceCore vagy Force Core? Nehéz eldönteni. A logóban az utóbbi, leírva az előbbi. A gunfire szerint. De hát ki is tudhatná jobban, mint ők. Mivel ez a matricagyár az ő házi márkájuk. A jelszó, versenyképes M4-et 1000 polák zlotyi alatt. Ha ezt a gondolatot az AK szekcióra nézzük, megalkották a tökéletes ár/érték arányú airsoft AK replikát. Full acél és sokkal minőségibb, mint a Boyi “S” végződésű modelljei. Bár itt a gyártó az E&L.
Ám, M4 fronton ennyire nem rózsás a helyzet. A gunfire az S&T-vel OEM-ezteti ezt a modellcsaládot (is).
Előre bocsájtom: “Nem ezek azok a droidok, amiket keresnek!”

S&T = Smart team, egy hongkongi (kínai) cég. Ha nevet nézzük, azt sejtené az ember, hogy ezek megnézték a konkurencia modelljeit és azokra reflektálva hoztak valami jobbat, ugyanolyan áron. Látni fogjuk, hogy ez téves elképzelés.fc120_13.jpgKülsőre egészen egyben, bár a tok két felének van némi illesztési problémája, ami nem áll távol az M4 platformtól. A rail és a külsőcső masszívan kapcsolódik az upperhez.fc120_15.jpgAz előagy becsapós. Távolról úgy tűnik 4db hatalmas csavar fogja. Ám ez illúzió, van némi szerepük a fixálásban, de a valódi rögzítést a 5db 3-as csavar látja el. Lásd, R17 felirat mögött. Ezen az oldalon úgy meg volt tépve a 2 csavar, hogy benyomták az anyagot. Emiatt kissé csálén áll az eleje. Ez azonban csak alaposabb nézegetés után tűnik fel.fc120_18.jpgGázblokk nincs, de a helye megvan. fc120_16.jpgAz irányzékok KAC jellegű kópiák. Full spiáter mindkettő. Kidolgozottságuk egész jó. Nincs semmilyen bántó öntésbeli hiba, a kontúrok és részletek megfelelőek.fc120_17.jpgA rugójuk ellenben nem túl “acélos”, puhák.fc120_19.jpgA test, mint fentebb említettem full spiáter. Kezelőszervekből a legalapabb M4 verziót kapjuk. Van békás logó és egyéb Force Core (?) felirat, kétszer, hogy biztosan tudjuk mi ez.
A bolt catch nem működik.
A tűzváltókar iszonyatosan szárazon és darálósan járt. Egy-egy furat tartozik mindegyik helyzethez, amibe egy rugó egy csapágygolyót nyom. A golyó felület érdes, a furatok kicsik, amibe bele kéne akadnia. Két furat között erőteljesen nyalta az anyagot a csapágygolyó.fc120_14.jpgA markolat és a sátorvas két egyedüli alkatrész, amik eltérnek egy mezei M4-től. Az előbbi kicsit puffadtabb, mint a szokásos A2 markolatok. A sátorvas szintén KAC jellegű.
Pozitívum a hüvelykivető ajtajának zárja. Ami viszonylag realisztikusra sikeredett vasból van. Nem olyan, mint a legtöbb gyártónál alkalmazott spiáter/műanyag csavaros szerkezet, aminek jellegzetes tönkremenetele, hogy eltörik a spiáter vagy kilazul és eltűnik a csavar. Plusz realisztikusság szempontjából ronda.
A tárkioldó gomb már nem ennyire realisztikus, nagy keresztfejű csavarral éktelenkedik. fc120_20.jpgA replika crane stock-ot kapott, ahová az akksi helyezhető. Belül található bőven sorja. Gyárilag volt egy bosszantó hibája, nem akart bekattani a pozíciókba. Mint kiderült a rugó, ami a pozícionáló stifetet nyomja a helyére, belső átmérője annyira nagy volt, hogy összeakadt a stifttel és beszorult a tus furatába. Banális, bosszantó hiba. Fura, hogy az akku rész zárókupakja 3 részes és csavaros, amikor a gyártók többsége egy darabba fröccsönti.fc120_8.jpgAz airsoft fegyver lelke a hop up. Az S&T-nek sikerült igazán igénytelen verzióban legyártani. A csőrögzítő kivágásánál ronda és egyenetlen az öntvény. Sikerült lespórolni egy fél filléres rögzítőelemet, és simán egy forró tárggyal oda égették a műanyag állítókerék tengelyét. Egyrészt igénytelen, másrészt megnehezíti a szétszedést.fc120_6.jpgA képen az látható, hogy a gyártó vagy nem tudja hogy kell méretezni az alkatrészeket, vagy mástól kukázták össze a komponenseket, vagy kukázott öntőformákat sikerült akciósan keríteni.
Kellett egy fogaskerék hézagoló alátét a középső fogaskerék alá, hogy legyen valami kapaszkodó felülete a másik kettőnek.
fc120_7.jpgAz összeszerelés minőségét dicséri, hogy a lenyomó be volt csúszva a helye mögé. Látszik a képen, hogy megnyomorodott.
Kapunk egy belül kissé karcos réz csövet. (Legalább nem alu.)
A gumi 60-as körüli, ezzel lenne a legkevesebb probléma.
A többi hanyag, olcsó kínai munka.fc120_22.jpgNézzünk több kicsi bosszantó dolgot, ami egy naggyá válik:

– A kronózás során burtális fps ingadozása volt a rendszernek attól függően mennyi bb van a tárban. Ahogy ürült, egyre több lett. ~305-395fps között.
– A gyári gumi és a gyári kamra, a nózival együtt nem jó kombó. A gumi szájának alakját nem tartja eléggé a kamra furata ahhoz, hogy a nózi ideálisan rá tudjon zárni.

– A gyári mellett 4 másik gyártó tárja lett belepróbálva. Egyik sem kattant be, kivéve a gyári high-cap.
– Az okos csapat kitalálta, hogy kb 1mm-rel rövidebb legyen minden (nózi méret a nózi táblázatban), így kialakult a tár mizéria.

Egy E&L gumi és egy rugóvezető alátét megoldott a problémát. Lett stabil fps és a tárak is a helyükre mennek. Ennyit számít 81 század mm és egy vastagabb szájú gumi. Emiatt csalódás számomra a Smart Team terméke.

Nézzük a gearboxot, mit rejteget.fc120_9.jpgKülsőre először az orr-rész felső lépcsős kialakítása tűnik fel. Hogy mi szükség volt erre nem tudom megmondani. Az viszont tény, hogy a kevesebb anyag nem erősít a gearbox orrán.fc120_10.jpgEgy csavar mínusz nem oszt, nem szoroz a hop up-os fiaskó után. Elnézzük nekik.fc120_1.jpgBelül a régi airsoft fegyvereket megszégyenítő betonkemény barna zsír fogad.fc120_11.jpgA ház öntvénye, oké. Nincsen semmi kiugróan igénytelen részlet. Bár alul, a kábel “csatornánál” átlyukadt az anyag.fc120_5.jpgA hengernél a belső sarkok nincsenek lekerítve, bár nem olyan tűélesek, mint egy-két másik gyártónál.fc120_2.jpgBelsőségek tekintetében a Smart Team a következő “okosságokat” gondolta:
-Full fém fogas dugattyú: erről már kifejtettem a véleményem, hogy nem szimpatikus. Bár ennél meg kell jegyezni, hogy jóval több anyag van, ami tartani tudja a fogaslécet. Félfogas, ami igazából lényegtelen/felesleges, mert nem 32:1 áttételű fogaskerékszett van benne.
-Réz, o-gyűrűs nózi: a banda legigényesebb tagja. Szépen tömít a hengerfejen. A gyári gumival és kamrában már nincs a toppon, de ez nem az ő hibája.
-8mm-es golyós csapágyak: a legolcsóbb kínai golyós cucc.
-Hengerfej és henger: az utóbbi belső felület 95%-a szép, tükörfényes bevonatot kapott. A maradék részben található némi karc, de ezt elnézzük neki. A hengerfej meglehetősen passzosan illeszkedik a hengerrel. Erre jó példa, hogy a gyári o-gyűrű kígyózó deformációval honorálta a helyre erőltetést. Ezt cserélni kell.
-Dugattyúfej: az o-gyűrűje zsírosan próbálva elégséges kompressziót produkált, viszont kívülről meglehetősen sorjás. A fej rögzítése lehetővé tenné a csapágyat, ám ezt megspórolták, még előfeszítő műanyagot sem raktak bele. A rögzítő elem deformált. Látszik, hogy erővel húzták meg és a dugattyúfuratába szuszakolódott, ráadásul ferdén.
-Cut off lever: spiáter.
-Rugóvezető: megkapta a legprosztóbb kialakítású alkatrészt. Előnyére legyen mondva, hogy legalább fém.
-Fogaskerekek: átlag kínai kerekek, jó hézagolással, ha nincs bennük zárvány évekig jól működhetnek.fc120_3.jpgA belépési szög meglepően pozitív. Tényleg volt értelme, hogy gyárilag nincs második fog a fogaslécen.fc120_4.jpgA motor egy pozitív csalódás, mindezek után. 7,4-es LiPo-val és a gb-ban kicsivel 400 alatt teljesítő rugóval a konkurenciához képest vehemensebben forgatja a rendszert, akár egyes, akár sorozatról legyen szó. A gyári 9,6v-os NiMh akkuval a tempó fokozódik.

Összegzés.

A gunfire kínálatát tekintve eltűnőben van ForceCore M-szériája. Nem sírunk miatta. Bár lehet hogy csak átmeneti a piac kímélete.
Igazán bosszantó problémákkal van tele ez a termék. (Ez modell legalábbis erre enged következtetni.)
200-210€ körül még ki lehet fogni más EU-s shopokból, de kérdés, hogy minek?
Véleményem szerint ebben az árkategóriában bármi mással jobban járunk.
Ha már ennyid eljutottunk árban, érdemes elgondolkozni a ~240€-s VFC VR16 M145/M105 modelleken, fényévekkel jobbak.