AB (Active Brake) FET – a “motorfékes” FET

A fékes FET-es megoldásnál 1 P és egy 1 N csatornás fetet kötünk össze. A motor és a gearbox “túl pörgését” akadályozza meg. Főleg nagy tűzgyorsaságú AEGek előforduló jelenség, hogy a dugattyú becsapódása és a fogaskerekek tehetetlensége miatt tovább forog a rendszer és nem áll meg azonnal. Ezeken kívül, kicsit közvetlenebb érzés a fegyver elsütés, mivel a billentyű elengedése után egyből leáll a rendszer.

Nézzük, hogy is néz ki egy ilyen!

P-FET alternatíva: SPP80P06P, IRL5602S

ajánlott N-FET: IRLB3034

Kétféle verziót csináltam, attól függően hogy állunk hellyel.

Elsőként egy IRF3205 (N) és egy IRF4905 (P) fetet összeragasztok.

A P-fet gate lábát az N-fet gate lábához hajlítom és összeforrasztom.

A két középső lábat szintén összekötjük.

Lábakat megfelelően rövidre vágom.

Ez után felforrasztom szokás szerint a gate és source láb közzé a 30k-s ellenállással az N-fetre.

Végül a 100 ohmos ellenállás is felkerül a gate lábakra.


A bekötés nem sokkal bonyolultabb, mint eddig. A főkülönbség, hogy a pozitív ágat,- ami sima fet esetében közvetlenül a motorhoz fut – megcsapoljuk és a P-fet szemből nézve jobb oldali (source) lábára kötjük.

  • Gate láb (szeből nézve a bal oldali): vékony vezeték a fegyver kapcsolójának egyik pólusára.
  • Drain láb (középső): közvetlenül a motor negatív oldalára
  • Source P-fet (jobb oldali): akku pozitív oldal a lábra, majd ugyaninnen a motor pozitív oldalára
  • Source N-fet (jobb oldali): akku negatív pólusára

Itt pedig a kettes verzió képekben, bekötés ugyanúgy: