Cyma CM.048M

cm048m.jpgCyma fegyverekből már a blogon is rengeteg szerepelt. Durván uralja a piacot ez kínai gyártó. Amely egyrészt annak köszönhető, hogy a legalja kategóriától kínál AEG-eket. Másrészt az évek során felépített reputációval nehéz ellene érveket felhozni. Ez alól, csak a legalja, 5 és 600-as széria kivétel.
A Cyma megfizethető áron stabilan működő, kiforrott műszaki alapokra épített, kielégítő minőségben elállított termékkel alapozta meg hírnevét. Nem a legszebb és legrészletesebb replikák ezek, viszont minden tudnak ahhoz, ami a gondtalan, nem buherálós játékhoz kell.
És itt van most a gyakorlatilag a kínálat tetejéről a CM.048M, azaz AKMN Cyma-féle feldolgozása.

A cucc nem “AK47”, hanem AKMN. Azaz az “AK47” modernizált verziója, és annak is az újabb kiadása, ami már infrabakkal van ellátva. Részleteket lásd, a fentebbi linken.
A lényeg, hogy van infrabak, amire ruszki (pl valamilyen PSO) vagy sínes tartókonzol rakható.
cm048m_1.jpgTisztázzuk az elején full acél Cyma AK variáns még mindig nem létezik. A test sem acél. A lemez, ami beszegecselt konzolok köré van hajlítva vasból van, de a többi spiáter. Itt egy korábbi cikk mi acél egy Cyma AK-n.
Kézbe véve masszivitás jellemzi a szerkezetet. A pisztolymarkolat érződik kissé rugalmasnak, műanyag mivoltából fakadóan. A csövön lévő alkatrészek, amikor az előagy is fent van, nem lötyögnek. A tisztítóvessző és a kompenzátor lötyögősebb. Viszont a tokfedél patentul illeszkedik a helyére. Mozgásnak, zörgésnek nyoma sincs.cm048m_3.jpgKezelőszervekből túl sok újdonságot nem tartogat annak, aki látott már AK-t. Jobb oldalon a tűzváltókar, fent biztosít, középen sorozat, alul egyes. Kellő pontossággal és nem túl szorosan jár a kar.cm048m_2.jpgA bal oldalon található az infrabak. Szegecseléssel rögzítették, így nem fog lelazulni. Hátránya, ha kinyúlik a szegecs lötyögni fog az optika.cm048m_4.jpgA csövön stiftekkel rögzülnek a spiáter alkatrészek. Ezt a metódust a VFC “rendszeresítette” a játékpuskák körében.cm048m_10.jpgA gázblokkon tapasztalható némi lötyögés, ha lekerül a gázdugattyú háza. Összerakva ebből nem érzékelünk semmit, mert előre feszítve tartja fixen az alkatrészt ház.
Az elsőirányzék oldalirányban állítható.cm048m_5.jpgA hátsón a magasság. Persze a számok az airsoftban nem számítanak, mivel 100m-enkénti a beosztás.cm048m_11.jpgA faszett nem túl szép annak, aki látott már valódiról valót. Az alsó laminált, a felső nem, bár ha valósághűség lenne a cél annak is lamináltnak kéne lennie. cm048m_6.jpgA tus laminált fa. Ide kerül az akksi. A tustalp préselt vaslemezből van. 2db kereszthornyos csavar.cm048m_12.jpgcm048m_13.jpgElőrelátóan fém betétekkel látták el a csavarokat. Strapabíróbb, mintha fát csavarozgatnánk folyamatosan az akksi miatt. Hely egyébiránt nem sok van benne. 8,4-es kis akkut adnak gyárilag hozzá, ami kb ki is tölti a teret.
A belső üreg kialakítása nem olyan igényes munka. Beleengedtek valami marófejet, aztán gyorsan körbenyalták vele. Így aztán elég “szőrös” maradt belül. Sebaj, legalább párnaként tompítja az akkut.cm048m_8.jpgA Cyma nem hazudtolja meg önmagát. Igazi kínai cég, akik “kölcsön vesznek” sikeresnek tartott gyártóktól és a saját mixében adja elő. Ez amolyan hibrid féle dolog. AEG AK-k esetében szoktunk beszélni rendszerekről. Marui, LCT, VFC. Attól függően, hogy a külső alkatrészek milyen megvalósításban kapcsolódnak egymáshoz. Ez elsődlegesen a külsőcső körül érhető tetten. A 048-ban a Cyma egyfajta hibridet hozott létre. VFC, LCT keveréket. LCT-s megoldás a külsőcsőből kialakított hop up konzol. Viszont nem csak hernyócsavar fogja csövet, hanem valódi stift megy keresztbe. A másik VFC-s jellegzetesség, hogy a felhúzókar pálcája nem nyúlik be a tokba szegecselt csőkonzolba. Továbbá fentebb említett stiftes alkatrészek a csövön, szintén VFC jegy.cm048m_9.jpgHernyócsavar, stift és a konzol a csőből kialakítva.cm048m_15.jpgÍme, a tok belülről, ami a cikk eleje óta sem lett acélabb. Az alkatrészek szegecselése jól sikerült. Egyáltalán nem lötyögnek, akár a csövet, akár a tust rángatjuk.cm048m_7.jpgRendhagyóan kezdjük a motorral. A piros seggű cuccba erős neodímium mágneseket raktak. Kell is a borzadályosan erős rugóhoz, amit gyárilag pakoltak bele. Erő van, viszont nagy tűzgyorsaságot nem ettől fogunk kapni. További érdekessége, és ami miatt előre került a belsőségek során az a rányomott dátum, 2014 vége. Szóval ez egy régebbi iteráció és olybá tűnik, hogy mai napig kaphatóak példányok ebből a készletből. Emiatt a belső nem a legújabb Cyma trendeknek megfelelő, hanem eggyel az előttinek. Ami jelen esetben gyakorlatilag kimerül a dugattyúfej spiáter tömbjében. Az újabbak csapágyazottak. Erről majd kicsit később.cm048m_14.jpgHop up szerkezetről túl sok újdonságot nem lehet elmondani. Lassan már egy évtizede van ez a felállás. A spiáter kamra többnyire jól szokott sikerülni és ebben az esetben sem volt probléma vele. Az LCT/VFC mix külsőnek köszönhetően a csúszka nincs megtámasztva hátulról, de ebben az esetben nem probléma, mert a kar spiáterből van és nem műanyagból. Negatívumaként megemlíthető, hogy a kar túlságosan könnyen jár, ezért kell egy kis reszelgetés, hogy csavarok jobban oda szorítsák.
A gumi szintén ezerszer látott sliccel dudoros kialakítású. Minősége változó, ebbe a puhábbik verzió szerelődött.cm048m_16.jpgSenkinek sem kell bemutatni a V3-as gearboxot. Strapabíró igásló.cm048m_17.jpg02C néven aposztrofálja ezt a terméket a gyártó.cm048m_18.jpgA “régebbiséget” alátámasztja a zöld zsír, amit újabban kékre váltottak. Bár a kenés módja logikátlan. A fogaskerekek alatt, tehát a gearboxház és csapágyak felülete van megkínálva bőséggel a zöld trutyiból. Zajcsillapítás? Másra nehéz gondolni. A fogaskerekek ezzel szemben alig kaptak valamit a fogak közé.cm048m_19.jpg7mm-es csapágyakat fogad a ház. Se normális tűréssel, se ragasztással nincsenek fixálva a gyári perselyek. cm048m_20.jpgAz öntvény nem hemzseg sorjáktól, de azt is látni kell, hogy nem egy műalkotás. Hozza a minimum minőséget, ami megbízható működéshez kell.cm048m_21.jpgCymás belsőségekről jó pár írás született már.
Egy alapos rendberakás után sokáig elkegyeknek a gyári cuccok. A tapasztalat azt mutatja, hogy középső fogaskerék külső fogasíve hajlamosabb a megdöglésre.
A levegős részt nem árt csekkolni kompresszió szempontból és, ha kell o-gyűrűket cserélni.

Összegezve.

Átlagban 180-190€ körül mozog egy ilyen cucc. Akciósan akár 160€-ért kifogható. Utóbbiért mindenképp jó ajánlat. A Cymának az AK szériája az erőssége. Gyakorlatilag ezzel kezdték az ipart. Mára pedig méltán jó hírnévre tett szert, ami a megbízhatóságának köszönhető és ez nem jöhetne létre anélkül, hogy kielégítő minőségben legyenek legyártva a termékek.
Konkurenciaként ott a Boyi. A nagy melyik kérdést itt taglaltam. Hasonló áron ott van még az APS. Ami külsőre igénytelenebb a Cymánál, mind kinézetre, mint minőségre. A blow back-kel kompenzál a sérelmekért. A belső némileg “fejlettebb”, de ha választani kéne, inkább a Cyma mellett döntenék.
Viszont, ha 190€ körül gondolkozunk, inkább várnék egy első generációs E&L-re 200€ körül.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.