Cyma CM.032DMR

cm032dmr.jpgÉn sem értem, hogy hogy, de a csillagok úgy hozták, hogy a Cyma M14 eddig még nem szerepelt a blog hasábjain. Iszonyatosan régóta a piacon van és már rengeteg iterációban kapható. 4 “színben”: fekete, fa, fa imitációs, OD. 2 hosszban: normál és SOCOM verzió. 2-féle agyazással: klasszikus és DMR. Plusz ezek mellett ott az EBR MOD1 verzió. Szóval van választék bőven.
Kínai konstrukcióban majdnem olyan rég a piacon van, mint a CM.028. Nézzük, mit tud!AEG M14-ből két platform, azaz műszaki alap a meghatározó és van egy harmadik, ami hál’ Istennek a múlt homályába vész (AGM-féle). A Cyma a Marui-féle rendszert másolja.cm032dmr_1.jpgA most soron lévő példány “DMR” agyazást kapott. Ami a valóvilágban a McMillan M2A koppintása kisebb, nagyobb ráhagyásokkal. Az alkatrész airsoftbeli története a G&P M14 piacra dobásával kezdődött, valamikor 2009 elején. A távcsővel (Leupold mk4 kopi), RAS-sal (alu, nem spiáter), DMR agyazással, markingokkal gusztustalanul jó dealnek számított a megjelenésekor.
Cyma interpretációban az agyazás kopogós, fényes műanyagból van. Minősége pariban van az érte kicsengetendő 110-120€-val. Ennek tudatában, abban a belépő kategóriában ácsorgunk, amit már érdemes megvenni.
A platform, amire a fegyver épül évek óta megbízható szerkezet, nincs miért szégyenkeznie. (Ugyanakkor megjegyzendő, hogy a G&G/CA-féle platform újabb, átgondoltabb, realisztikusabb és robosztusabb. Viszont azok nem ebben az árkategóriában játszanak.)cm032dmr_10.jpgA SOCOM verzió jellegzetessége, hogy a hővédő panel közepén egy rail található, ami a külsőcsőhöz kapcsolódik. Jellemzően valamiféle optikának ad helyet. cm032dmr_9.jpgA SOCOM lángrejtője másabb, mint a hosszú verzióé. Rövidebb és lyuggatott.cm032dmr_17.jpgAz elsőirányzékot a lángrejtő és a gázdugattyú menetes alkatrésze tartja. A képből sejthető, hogy nincs menet a cső végén, emiatt másik lángrejtő- vagy hangtompítóimitáció nem szerelhető fel. Megoldást a menetmetsző nevű szerszám jelenthet.cm032dmr_8.jpgAz irányzék egy darabból öntött spiáter, ahogy minden, ami fém a fegyveren. Az imbuszcsavar is kamu, nem szedhető szét.cm032dmr_7.jpgEllenben a hátsóirányzék mind a 4 irányba állítható a két oldalon lévő tekerőkkel.cm032dmr_2.jpgAranyos részlet, hogy felhúzókar és a tárimitáció egész interaktívan működik.cm032dmr_3.jpgFelhúzva rögzíthető.cm032dmr_5.jpgEhhez felhúzás közben rá kell nyomni a bolt catch-re.cm032dmr_6.jpgA felhúzókart hátra húzva elengedi a zárat.
Az M14-hez többféle mount létezik, amivel optikát aggathatunk a hüvelykivető felé. Ennek a 2 furatát láthatjuk a replika oldalán. Az irányzék előtt található egy nút, ahová vagy a töltőléc vezetőt adapter vagy a képen látható sín adapter helyezhető be. Egy darab 3-as hernyócsavar rögzíti, ez az amit nem szabad megtépni, ellenkező esetben esélyes, hogy eltörik a horony, mivel spiáter.cm032dmr_16.jpgA pisztolymarkolat átmérője és fogása még épp elég vaskos, hogy egy M-es konfekció kéz kényelmesnek érezze. A fényes műanyag megkockáztatom, hogy izzadtan kellően csúszós. cm032dmr_11.jpgA “DMR” agyazás jellegzetessége az állítható pofadék és személyre szabható gumírozott tustalp. Az előbbi fokozatmentesen állítható a 4 csavar segítségével.cm032dmr_12.jpgAki már látott M14-et tudja, hogy a tustalp felől közelíthető meg az akku. Ennél sincs másképp. A gumírozott rész lefelé csúsztatásával nyílik az üreg, akkuhoz.cm032dmr_13.jpgA hosszt 4 fokozatban állíthatjuk, amihez szét kell csavarozni a távtartókat. Gyárilag 3 db van hozzá.cm032dmr_14.jpgPersze nem tökéletes a dolog. Ha a legkisebb fokozatban szeretnénk használni nem lehet felrakni, mert az alsó csavar beleütközik a tus belső merevítésébe.cm032dmr_15.jpgEddig megy fel.

Belsőbb vizekre evezve, szemügyre vehetjük mennyiben másabb a DMR bele, mint a sima M14-eké. A válasz, hogy nem sokban, de egyben radikálisan. Sőt, oly módon, ahogy a G&P egyedileg megálmodta.cm032dmr_20.jpgHa a gearboxra nézünk alapvetően egy Marui sztenderdnek megfelelő 7-es verziójú alkatrész halmot látunk.cm032dmr_19.jpgAzonban tüzetesebben szemlélve szembeötlik, hogy a motortartó bak más, mint az megszokott. Ennek az az oka, hogy a DMR agyazásba nem lehetne a Marui által megálmodott szögben berakni a gearboxot. Ehhez a mutatványhoz egyenesbe kellett hozni.cm032dmr_22.jpgIgen jól látszik, hogy nem csak a bak, hanem a motor kialakításai is egyedi. Részben.cm032dmr_23.jpgEgy hosszúnyakú motorról van szó, amit megfosztottak a tengelyt központosító hengeres alkatrésztől. A csapágyazás maradt és központosítás feladatát a bak látja el. A fentebbi képen jól látszik, hogy a csapágyaknak külön fészkeket alakítottak, így támasztva meg a tengelyt.
A fegyver nem egy űrhajó, főleg ennyi pénzért. Ennek egyenes következménye, hogy a motor sem egy erőgép. Sima, mezei ferrit mágnesekkel van dolgunk.
A nagy újdonságok itt véget érnek, de folytassuk a többivel.cm032dmr_18.jpgA hop up egész finoman állítható egy racsnis tárcsa segítségével, kis lépésekben. A kialakításnak köszönhetően nem tud elállítódni. A tokban szorosan illeszkedik. Hop up szerkezete miatt kellően pontos AEG hozható össze belőle. Ugyanakkor az after market piac nem csapott le a témára. Hop up kamrát egyedül az Element nevű kínai gyártó csinál hozzá, ami nem minden esetben illeszthető könnyen a rendszerhez.
A gyári kidolgozottsága Cymásan korrekt, nem igazán lenne szükség a cseréjére.
A Marui úgy döntött, szakít a szokásos cső marással és közelebb hozta a végéhez. Ez egyben azt is jelenti, hogy a hop up gumi is rövidebb lett. Cső csere esetén ezt nem árt számításba venni. A gumit ugyanakkor rövidebbre vágva kompatibilis a kamrával.
A gyári középen sliccelt dudorral rendelkezik, ahogy a Cymánál mostanában szokott lenni. Puha, kb 50-es keménységű. Kidolgozása ebben a példányban rendben volt. Alapos zsírtalanítás után használható.
A cső szintén hozza a Cyma minőséget, ami véleményem szerint a piacon lévő AEG-ekbe szereltek körében igen csak jó. Ritkán találni belül durva felületi hibásat, vagy épp félre mart.
Mint mindig, egy alapos takarítás, zsírtalanítás és jó minőségű bb csodákra képes egy új, dobozból kivett fegyvernél. Ez a “tuning” első és legfontosabb lépése.
cm032dmr_27.jpgA boxot kinyitva alap Cyma cuccokat találunk. Zöld taknyot a fogaskerekek körül, amik csont szárazak, a levegős rész telenyomva szilikon zsírral.cm032dmr_28.jpgcm032dmr_29.jpgA Cyma 7-es gearbox háza régebben notóriusan tört a jobb oldalon, ahogy a zárimitáció miatt le kevesebb az anyag. Mára normalizálódott a helyzet, persze nem árt szemmel tartani.cm032dmr_26.jpgAz M14 híres a sok kis bizbaszról, ami a kezdő buherálók rémálma.cm032dmr_30.jpgAz én rémálmom a csapágyak rögzítése. Gyárilag a furat tűrése nem jó. Alig akarnak a csapágyak bent maradni, aminek a következménye a spiáterben forgó acél. Sosem fogom megérteni, hogy miért nem lehet szűkebbre venni. Egyébiránt a perselyek tartósak szoktak lenni.
A Maruihoz képest a Cyma egyszerűsített a rugóvezetőn. Nem V7 specifikust alkalmaztak, hanem a 3-as gearboxba valót. Ez egy jó húzás, mivel a V7 verzió ritka és a kialakítása sem jár semmilyen előnnyel.
Fogaskerék fronton is kilóg az M14 a sorból. A középső kisebb, e miatt kevés alternatíva van és nincs olyan választék, mint a szokásos V2/3-mal kompatibilisekből. Ami van az ritka és nehezen beszerezhető. Ebben az áttételben azonban kapható CNC-zet kerékszett, ami erősebb, mint a gyári vasporból szinterezett. (Persze kapható gusztustalanul drágán Prometheus, Siegetek fogaskerékszettek, ha valami különlegesre vágyunk, amivel meg is dupláztuk a fegyver árát.)
Egyedi a tapplet plate, hogy illeszkedjen a gearboxhoz.
Egyedi a nózi, ami o-gyűrű mentes. Mivel a gearbox szögben találkozik a hopup kamrával felül hosszabb, mint alul.
A hengerfej fúvókája excentrikus, szintén egyedi V7 alkatrész.
És ami meglepő a henger is. Hosszabb pár mm-rel, mint a szokványos hengerek.
A dugattyú, dugattyúfej, rugóvezető, rugó szabványos alkatrészek.
Felépítésük az elfogadható minimum jegyében fogantak. Minőségük kielégítő.
A henger-fej találkozásánál nem árt javítani a tömítettségen és a dugattyú o-gyűrűjét is érdemes csekkolni.cm032dmr_31.jpgA dugattyú második foga rövidebb, így illeszkedik a fogaskerék belépési szögéhez.

Összegzés

A Cyma M14-e jópofa műszer, ha elfogadjuk, hogy nem egy űrhajó. 400 fps alatt nem kell sokat tornázni, hogy a játékosok 99%-a által támasztott igényeket kielégítse.
Külső kiegészítőkből egész sok készül hozzá. Mid-cap tár sem beszerezhetetlen, ráadásul egész olcsón pl a Cymától.

Azonban azt látni kell, hogy ez egy full spiáter fegyver, ami sok kis bizbasz van, ami szeret letörni. Ez egy belépő kategóriás fegyver, aminek korrekt hop up szerkezete van és sok olyan alkatrésze, amiből kicsi a választék.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.