Bolt AKSU74

bolt.jpgMár se szeri, se száma azoknak, akik valamiféle airsoft replikát gyártanak. Tényleg eljutottunk odáig, hogy bárki kénye-kedve és pénztárcájának megfelelő választhat terméket. A gyártók különböző módszereket vetnek be annak érdekében, hogy a potenciális vásárló az őket válassza.
A Bolt eddig nem nagyon látszódott a térképen. Nem volt olyan kiugró termékük, ami miatt tömegek fordultak volna hozzájuk airsoft puskáért. Ennek megváltoztatásának érdekében kellett egy “ravasz terv”. Meg is lett, olyan replikákat gyártani, amik pariban vannak a GBBR replikákkal visszarugás tekintetében és mindezt AEG kereteken belül. Persze kellett valami hangzatos név. Ez lett a BRSS, azaz Bolt Recoil Shock System. Ez a rendszer található az MP5-ben, az M4-ben és a jelen hasábon látható kisákában.
A legnagyobb gondot azt szokta jelenteni egy ilyen csattogós játékpuska esetében, hogy szereti szétverni saját magát, ha valóban nagy a súly, ami ingázik. Ezen a kérdésen érdemes elmatekozni ezen replikák esetében és értelmezni, hogy a gyártó milyen műszaki megoldásokkal álmodta meg a terméket.Nézzük először a külsőt. A Bolt AK egy igencsak vonzó szerkezet, aki érdeklődik a realisztikusság iránt. bolt_1.jpgMágnesezgetni nem sok értelme van, a komplett külső –értelemszerűen– acélból van. Tehát ez a “katalógusadat” máris a nyertesek közé sorolja. Ez nem az az áká, amivel a robotmaszkos, melegítős, kezdő gyerek hadonászni fog.
Már csak azért sem mert, ez nem egy 500-as Cyma AK, ami ha véletlenül megcsúszik a kezedben inkább felfelé gravitál, mintsem a föld felé. Ez a 73 és fél centis jószág 3,2kg. És árban sem ott járunk.
A külső egyébiránt nem rejt semmi újdonságot. Minden pont ugyanolyan, ahogy azt annak idején megálmodták az oroszok. Klasszikus ákás kezelőszervek, laminált, pácolt fával.bolt_2.jpgSzokásos acél keretválltámasz.bolt_3.jpgÍm, a laminált fa.bolt_4.jpgA lemezek barnításon estek át. A külső optikailag korrekt. A kifizetett pénzért egy mutatós replikát kap az ember.bolt_5.jpgEgy kis bepillantás a blow back szerkezetbe. Látható, hogy a komplett zárkeret imitáció mozog. A képen látható egy lényeges elem, a löket végi csillapítás. A két o-gyűrűs rész hivatott lassítani a vastömböt, ennek érdekében egy jó adag kenőanyagot kaptak a tömítőgyűrűk. Bővebben majd letebb.
Ez alatt látható a hop kamra állítókarja. A hop up állítása meglehetősen nehézkes. A visszarúgás imitáció egy rövid és kemény rugóval operál a hatékonyság érdekében. Igencsak combos mutatvány hátrahúzva tartani és közben a kart finoman állítani.
bolt_6.jpgA Bolt erőteljesen újragondolta az AK replikáját. Nincs másik gyártó, aki eszerint a szisztéma szerint építkezne. Az alkatrészellátás “némileg” macerás, ha beüt a krakk.
A hop up kamra teljesen egyedi.bolt_7.jpgA tárfészekben a kamra körül táncolni lehet, iszonyatos mennyiségű helyet hagytak. Ide bőséggel rakható bármiféle elektronika.bolt_11.jpgA motorháztető alatt az est sztárja, a blow back imitáció.bolt_12.jpgA cucc a fentebbi alkatrészekből áll. A “zárkeret”-et két részre szedték. (A két nagyobb vasdarab a képen.) A kampós rész akad bele a gearboxban lévő dugattyúba. Az egészet egy rúd tartja a helyén, ami fent látható. A réz hengerben, elöl, van egy rugó, ami a rudat nyomja vissza, ezáltal a tokfedél gombját, hogy zárva tartsa a tokfedelet.
Látható még a képen egy rugó, ez gyorsítja fel a mozgó tömeget a kívánt ütés/rázkódás eléréséhez.bolt_9.jpg406g az a tömeg, ami veri a játékpuskát, miközben önfeledten játszunk vele. A komplett fegyver ~12,5%-a. Tetemes súlyról van szó. Emelett a többi EBB rendszer csak csattogós lepke lehet (kivéve az új LCT-t).bolt_8.jpgA visszarúgás imitáció miatt az akkumulátor hely meglehetősen szerény. 1000mAh körüli áramforrásokat lehet bepaszírozni. A képen látható, 900mAh-s, 11,1v-os, 15C-s akku 93×19×19mm-es dimenziókkal rendelkezik.bolt_26.jpgEzen a képen látható, hogy csak ennyire kell szétszedni a cuccot, hogy a gearboxhoz ahozzáférjünk. 🙂
És itt jön a feketeleves. A külső alkatrészek illeszkedése förtelmes. Iszonyatos ráhagyások vannak minden alkatrészen, ami a csőhöz csatlakozik. Ebbe beletartozik a tokba szegecselt konzol is, ami a csövet tartja. A csövön van továbbá az az alkatrész, ami felveszi annak fél kilós vasdarabnak a becsapódását, ami az örömöt okozza. Továbbá a tokba szegecselt alkatrészek már lötyögnek. A szegecselés mellé a legrosszabb kötőelemet használták, ami csak lehetett: hernyócsavar. Mindenhol 3-as hernyócsavarok vannak és 1 db 4-es, ami csövet fogja. Ilyen kalapálás mellett ezeket a menetes kötések folyamatosan fel fognak lazulni és a csövön lévő elemek kígyózó mozgásba kezdenek. Ez a jelenség már most megvolt mindkét ilyen replikán kvázi újonnan, dobozból. Egyszerűen érthetetlen, hogy miért ezt a megoldást választották. (Persze érthető, mert olcsón gyártható és a “mérnök gárda” ennyire volt képes.)
Itt pontos illesztéseknek, erősebb anyagoknak és keresztcsapoknak kellene lenniük, hogy ne hulljon szét. Lásd VFC rendszer. Szóval ez egy külsőre vonzó termék, ám belül vannak gondok, amik az élettartamra vannak erőteljesen kérdéses hatással. Egy dolgot lehet tenni, megpróbálni kihézagolni a lógó alkatrészeket és kellő mennyiségű menetrögzítővel ellátni. Ennyit tudunk tenni az ügy érdekében.bolt_14.jpgA gearbox rögzítése unortodox módon van megoldva. Hátul és alul van egy-egy csavar.bolt_13.jpgEmiatt a gearbox borítékolhatóan nem lesz kompatibilis egyik gyártóval sem. Mint megoldás valszeg kell, hogy blowback rendszer okozzon pusztítást a boxon belül, ám a mód elég kényszeredett. Pl: a gb kibányászásához még a sátorvasat is le kell szedni.
bolt_20.jpgA gearbox 90%-ban V3. Érdekes a Bolt logó feletti kivágás, amin kikandikál a tappet plate. Jelen konfigurációban nincs szerepe. Talán egy tárkifogyási rendszer félig megvalósított maradványa lenne?bolt_19.jpgLátható, hogy felül, nincs összefogó lemez. A blow back miatt van, felül egy kivágás található, ahol a zárkeret imitáció kampója a dugattyúba kapaszkodik.
Érdekes, hogy a blowback szerkezet masszív rugója minimálisan beleszól a teljesítménybe. A visszarúgást kiiktatva pár FPS-sel alacsonyabb értéket mér a kronó.bolt_21.jpgA gyártó 11,1-es 15C-s, lipo-val ajánlja hajtani a gearboxot. A dobozból kivett felállásban kell is sebesség, hogy a motor le tudja küzdeni a főrugó és a blow back rugója nyújtotta erőket, kiegészítve a nem túl szofisztikált.bolt_24.jpgSzokásos spiáter öntvénnyel van dolgunk. Az átlagtól eltérést a logó feletti tappet plate kivágás, a dugattyú útja feletti kivágás és a két csavar hely jelenti. Az öntvények kidolgozottsága nem túl példás, a két fél illeszkedése nem túl pontosan illeszkedő. Biztos úgy voltak vele, hogy a belsőségek majd pozícionálják a két felet.bolt_22.jpgAz átlagtól való eltérést és egy kis “tuning” – lehetne a kép címe. Nézzük mit látunk/kapunk.

A rendszer központi eleme a dugattyú. Alumíniumból van a teste és felfogas, végig acél fogaslécet gyártottak hozzá. A legtöbb esetben nem szeretem a full fémfogas, pláne a full fémből készült dugattyúkat, mert nincs rugalmasság a rendszerben. Emiatt könnyebben megnyekkenhet valami. De ebben az esetben nincs más választás az EBB tömegét, és kemény rugójához ez az alu test a minimum.
Látható pár pötty a dugattyútesten. Ez nem a fényképezőgép hibája. A fogaskerék kicsit túlszaladt. A hézagolás és dugattyú oldalirányú lötyögésének köszönhető.

A legolcsóbb és legprosztóbb eleme a gearboxnak a rugóvezető. Egy darab fröccsöntött műanyag, amire előfeszítésként és “csapágyazásként” egy gyűrűt húztak. A másik ilyen a dugattyúba megy. Találgatásom szerint, ez azért ennyire “alja” kategória, hogy legyen valami rugalmasság a levegősrészben.

A csapágyak beragasztását illett volna megejteni. Ez egy olyan alap művelet, amit nem kéne elhagyni, ha nem akarjuk, hogy oválisra marja a forgás a gearboxházat.

A fogaskerékszett szintén egy egyedi megoldás. Legalábbis, nem sok helyen találkozni ezzel az áttétellel. A félfogazású fogasléc ennek az eredménye. A sectorkeréken ugyanis nagyobb nagyobb a teljes fogasív. Emiatt nem férne el, ha teljes szélességben meglennének a fogak.
boltak.png
A fogakat megszámolva, látható, hogy az áttétel 22,56. Az alap 18:1-es áttétel, ami az AEG-ek 95%-ában van. Valójában 18,72:1-hez. A Bolt megoldása kb 20%-os lassulást jelent.

A nózi műanyag és o-gyűrűs, korrekt darab. Méretei bent vannak a nózi táblában.

bolt_23.jpgÉrdekes a henger- és dugattyúfej. Két okból is. Az egyik, hogy szokatlan a formája. Az o-gyűrű a levegőt merőlegesen kapja, nem pedig közvetlenül szemből. A hengerfej kialakítása szintén nem átlagos. A két alkatrészt összefordítva, belül egy gömb körvonalozódik. Állítólag ennek valamiféle áramlástani jótékony hatása van. A hengerfejben lévő bemarások pedig a bb-re jutó levegőt áramlását próbálják laminárissá tenni.
A másik érdekessége a dolognak, hogy ezt sok hókuszpókuszt nem a Bolt találta ki, hanem egy olasz banda, a DMAC. Webshopokban sűrűn barangolóknak ismerős lehet. Pár éve kezdték el nyomatni ezeket a portékáikat. Ez egy olyan föld gyermeke, ahol 1J az álom határ és hatalmasak a ROF-ok. Lásd fácséjuk.bolt_25.jpgEz az a jószág, amin nem tehette meg a Bolt, hogy spórol. Muszáj volt valamiféle combosabb motorral hajtani a boxot az EBB rendszer miatt. (Meg az összerelés trehányságából adódó szorulások miatt.)
A 11,1-es akksi az ajánlott. Ami dobozból kivéve nem is kérdés. Egyszerűen 7,4-gyel megdöglik.
Rendberakás után könnyedén üzemel a kisebb feszültségűvel is.bolt_15.jpgItt érhető igazán tetten annak az alkatrésznek az egyedisége, amelyről még nem volt szó.
A hop up rendszer nyomokban tartalmazza azokat az elemeket, amit annak idején a Marui álmodott meg.bolt_16.jpgEgy csúszkás karral állítható a lenyomás mértéke. Az öntvényen lévő kitüremkedés csinál “felbontást” az állításnak. A kérdés, hogy minek? Elég vaskosak azok bordák a karon, még az a szerencse, hogy ez a funkció csak hellyel és közzel működik, mert elöl nincs csavar, ami oda szögezné kart a digitális világba.bolt_18.jpgNem sok AEG-ben láthatunk ilyet. Kétrészes hop up kamra, amit két lemezcsavar fog össze. A gyári gumival tulajdonképpen jól tömített. A kidolgozottsága nem feltétlenül tükrözi a replika vételárát.
A műanyag alkatrészek kissé sorjásak. A lenyomó tömör gumi, amit nem sikerült egyenesre leszabni.
A gumi normál duduros, kidolgozottsága rendben volt.
A cső igazából többnek akar látszani, mint ami. A dobozon díszes felirat virít: “6.0”, de igazából hiányzik az utolsó szám. 🙂 Egyszerűen a világban még mindig megy a cső átmérővel való hülyítés…
Ez egy bevonatos rézcső, semmi hókuszpókusz nincs benne.

Összegzés.

A Bolt terméke első blikkre egy nagyon komoly termék. Ruszki fanatikusok, visszarúgást követelők álma: full acél bódé, és egy majd fél kilós vas kalapál benne. A realisztikusság sarokkövei.
Ám, a gyártó kissé túl tolta véleményem szerint. A teherviselő alkatrészek mind hernyócsavarral vannak rögzítve. Az alkatrészek csatlakozása elnagyolt. Ezt megfejelve a 400g-os kalapáccsal nem az egyben maradás záloga. Okosabb megoldásokkal (jobb mérnökök), igényesebb kivitelezéssel (kevesebb pénzügyes) ütőképesebb cuccott lehetett volna piacra dobni.
Így viszont rengeteg az egyedi alkatrész, amit nem kapni minden sarkon.
A marketing amolyan ázsiais. Mint pl ez a videó. Igazán kíváncsi lennék, hogy ez után még össze lehet e rakni a videón lévő tokból egy működő ilyet.
Aztán ott a belső. Ami alapvetően nem lenne rossz, viszont az összeszerelés trehányságának megoldását két dolgora bízták: rengeteg zsírra és 11,1-es lipóra. És ha már itt tartunk, az ajánlott akku mellé nem raktak semmiféle FET-et, ami megakadályozná a kapcsoló szétégését.

Dobozból szerintem ez egy igencsak ideig-óráig használható termék. A legolcsóbb helyen 400€ körül rendelhető meg egy ilyen EBB szörny. Sokat ígér az adatlap, sokat a marketing, de sajnos nem eszik olyan forrón.pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.

paypal_me_donate-300x300.png
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.