Arcturus AT-AK05

at-ak05.jpgA legtöbb új AEG manapság nem más, mint egy álmos ásítás. Nincs bennük semmi bugi, amitől igazán jó dealeknek tűnnek. Ez volt bennem, amikor először láttam az Arcturus termékeket, a kifejezetten low-endre ráállt taiwangunon. Erős szkepticizmussal fogtam neki az M4-üknek, aztán igazi kellemes meglepetés volt. Mert az árat figyelembe véve rendben van a külső, nincsenek agyatlan megoldások a belsőben. Sőt, az ARES/STAR alapokra építkezve sikerült pl a tűzkapcsolót korrektre megcsinálni úgy, hogy a szerkezet minősége nem egy olcsó kínai bilivel egyenértékű. Rövid úton jár, kellemesen mechanikus érzetű, nem döglött, mint egy optikai, vagy mikrokapcsolós elektronikával elérhető.
Aztán megnéztem az AK sorozatot. Első blikkre feltűnt, hogy ezek a termékek picivel drágábbak, mint az M4-ek.
Vajon ezek is jól sikerültek?

at-ak05_1.jpgKezdjük ott, hogy a külső teljes egészében acélból van. Igen, ez az a territórium, ahol az LCT és az E&L van. Ehhez képest az ár jóval barátságosabb. Az Arcturust 260€ körül mérik, ezért az E&L-től a legalapabb AK-t kapjuk.
A dolog legnagyobb hátránya, hogy nincs belőle klasszikus, csak ezek a diszkós AK-k.
Ami nem acél az alu, mint például az előagy és a külsőcső. (Meg persze a pisztolymarkolat és a válltámasz, amik műanyagból vannak.)
Mondanom sem kell, hogy az egész cucc iszonyatosan egyben van. Amit nem csak a felhasznált anyagoknak, hanem az igényesen illesztett alkatrészeknek köszönhet. at-ak05_4.jpgA lemez tokba minden szegecseléssel kapcsolódik, pontosan és masszívan, ahogy azt az ember elvárja.
Található rajta infrabak, ha nem lenne elég a gázcsövön elhelyezett rail.at-ak05_5.jpgA középső traktusban a taktikúlságot a moddolt tűzváltókar és az M4 tube tövében elhelyezett fenszi szíjakasztó szolgáltatja.at-ak05_6.jpgAz elsütőbillentyű előtt látható pöcök a rugófesztelenítésére szolgál.at-ak05_7.jpgMellétárazást megelőzését segíti a hop up kamra kozoljára csavarozott műanyag elem.
A tok alján látható egy lyuk, ezen keresztül lehet a kamra kitámasztó, L alakú műanyagot kipöccinteni.at-ak05_8.jpgAz AEG műszaki felépítésében keverednek az LCT és VFC elemek. A gyártó tényleg elgondolkodott és sikerült jól összegyúrnia a két rendszert.
VFC iskolát követi a kamra kozolja, ami tok két hornyában tud csúszkálni. Jó minőségűek a műanyagok, az igényességet a réz menetes betét fokozza.at-ak05_9.jpgA legjobb példa a két rendszer egyesítésére az előre beszegecselt csőkonzolon látható. Egyrészt van keresztbe egy stift, ami a csövet rögzíti (VFC), másrészt a felhúzókar rúdja belemegy ebbe a csőkonzolba. Ehhez a képen látható lépcsőt kellett belerakni a stiftbe.at-ak05_3.jpgAK-khoz (egyik) szokásos módon a tokfedél alá megy az akksi. A gearbox tetejének kialakítás blowback opciót sejtet, amit ez a modell nem tud.at-ak05_2.jpgAz előagy aluból van. Felül alacsony profilos a rail, egy mikro dot otthonosan érzi majd magát rajta.
Az alsó rész alján M-lok rendszer van, oldalt pedig szokványos rail darabok találhatók, valamint mögötte egy M-lok kivágás. A railen belüli furat QD szíjakasztó pont.at-ak05_10.jpgA külsőcső és szerelvényei abszolút VFC-s jegyeket hordoznak. Nincs nyúlvány a hop up kamrának. Minden bizbasz stifttel marad a helyén.
Érdekes, hogy az előagy alsó részét egy jókora vasöntvény tartja, felül pedig a felső rail fogja két csavarral. Pofonegyszerű és atomstabil az előagy rögzülése.
A gázblokk/irányzék, kompenzátor, hátsóirányzéktömb mind acélból vannak.at-ak05_11.jpgA tok minden eleme acél. A szegecselések jól sikerültek, nem látszik rajta az olcsó kínai tömegtermelés igénytelensége, sőt!
A képen látható alkatrészek közül egyedül a tube alu.
Ennek a rögzítése szakít az a legtöbb AEG-ben megszokottal, autentikusan a menetes részt kell becsavarni és a kontraanyával ráhúzni.at-ak05_12.jpgA szíjakasztó vastag acéllemezből van hajtva, ezzel tuti nem lesz baj. Előbb fog megdögleni az olcsó, spiáter csatos szíj, amit a legtöbb júzer megvesz hozzá.at-ak05_13.jpgAcél a kar és acél az az alakos elem, amit forgat. Ellenben a fogasíves alkatrész spiáterből van.
A cucc legnyeresebb része a tűzváltókar. Keményen és kelletlenül jár.at-ak05_19.jpgEgész sok részletet átdolgoztak. Pl a fent látható fogasíves tengelyt. Jóval robosztusabb megoldás látható a képen mint, amit a Marui megálmodott.at-ak05_14.jpgA kamra korrekt spiáter öntvényből van. Szépek a felületek, sorja, elöntés nyoma nem látható.
A belsőcső acélból van. Ez szeretjük, mert jó merev. A dolog hátárnya, hogy a belső felülete korántsem tökéletes és ebben felületkezelési formációban hajlamos a rozsdásodásra.
A hozzáadott guminak klasszikus dudoros a kialakítása. Érzetre a keményebb 60+os keménységű.at-ak05_15.jpgA gearbox tulajdonképpen egyedi kialakítású, ám nagymértékben támaszkodik az ARES megoldásaira.
Az elsütőbillentyű előtt látható gomb többi része látható a képen.at-ak05_23.jpgEzzel pöckölhető ki a visszaforgásgátló, így feszteleníthető a rendszer. Ez szép és jó, véleményem szerint pedig kevésbé. Oké, minden rugó nyugalmi helyzetbe kerül. Ennek következménye, hogy a nózi folyamatosan rázár a hop up gumi szájára, tehát folyamatos nyomás alatt van. Ennek eredménye hosszútávon, hogy deformálódni fog. Ez pedig nem jó, mert adagolási anomáliákat fog okozni tömítettség vesztés mellett.
A rugók pedig nem olyan kényesek mint amennyire elterjedt a köztudatban. Egy jól edzett, jó anyagból lévő rugó nem fog egyhamar gyengülni.at-ak05_16.jpgA jobb oldal fő érdekessége az a műanyag alkatrész, ami ez eb felett/előtt van. Szerepe nem teljesen tisztázott. Talán távtartó a gb és tok között, illetve a biztos kapcsolást segíti elő?at-ak05_24.jpgA mikrokapcsolós megoldás direktebb érzetű, mint a hagyományos, Marui elgondolás. Az eb és segédje Marui pofájú, a mozgatott műanyag elem nyomogatja a sztenderd elektronikai alkatrészt.  A kapcsoló kopása esetén ez egy könnyen cserélhető alkatrész, amit bármelyik villanyos boltban be lehet szerezni. És igen ez a kapcsoló sem védett az nagy teljesítmény okozta összeégéstől.at-ak05_18.jpgA gb ház fícsöre a gyors rugócsere. Ez nem annyira gyors, mivel ki kell venni a gearboxot a tokból.at-ak05_20.jpgA belső nincs agyonnyomva zsírral.at-ak05_21.jpgA legnagyobb különbség egy sztenderd V3 és eközött a felső részen keresendő. A vélhetőleg blowback kialakítás miatt módosítva van.
Asszimetrikus csapágyazást kapott, alul golyós, felül acél perselyek. Felül nagyobb terhelést kap, így ott erősebb a sima persely, alul pedig a nagy fordulatszám miatt előnyös a golyós.
Az öntvény egyébiránt rengeteg anyagot tartalmaz a neuralgikus pontokon. Szóval kizárt, hogy egyhamar tönkre menjen a dugattyú kalapálása miatt, akár erős rugókkal hajtva.
Jól átgondolt mixtúrát raktak össze.at-ak05_22.jpgKorrektek a belső alkatrészek is. Nincs feleslegesen drágító vagy olcsó, de parasztvakító cucc benne. Ami van az mind korrekt minőségben lett legyártva és ez funkciónálisan sokkal többet jelent, mintha megszórák volna a legolcsóbb kivitelű, alu, réz vagy egyéb alkatrészekkel a levegős részen. Jó minőségű a henger belseje, o-gyűrűs a nózi, csapágyas a dugattyúfej, korrekten egyben van a hengerfej.
A végig fémfogas dugattyúk nem a szívem csücskei, mert nagyon kevés anyag tartja a fogaslécet a műanyag testben. Ezt erősen ajánlott összeragasztani.
Igényes rugóvezető is.
A fogaskerekek szintén a már sokat bizonyított vasporból szinterezettek, amik a ma már az AEG-ek 90%-ban teljesít szolgálatot. Nem drágították feleslegesen, valami olcsón CNC-zett kerékszettel, mint a gen 2. E&L-eket.at-ak05_17.jpgNem lehet minden fasza. A motor, ami rendszerben kevésbé erős láncszem. Sima ferrit mágnesekkel van szerelve. Előnye, hogy 11,1-es akksival sem szakad szét a box.

Összegzés.

Rég voltam ennyire elégedett egy új termékkel. Itt tényleg sok a hozzáadott érték és kevés a marketing bull shit. Az Arcturus bebizonyította, hogy lehet jó áron agyatlanság nélkül jó terméket létrehozni.
Hasonló élményünk utoljára a Forcecore AK-kal volt, amikor olcsó szórták a full acél gen 1. E&L-eket. A henger és fogaskerékszett esetében anyag szempontból előrelépés volt, minőség szempontból egy nagy hátra. És inkább az utóbbi fontos.
Az Arcturus nagyon kiegyensúlyozott anyag és minőségügyileg is, amire csak rátesz, hogy részleteiben tényleg sikerült úgy mixelni a műszaki megoldásokat, hogy annak legyen értelme. Látszik, hogy volta terméknek gazdája és nem csak a pénzügy szorongatta és sürgette mérnököt.

A cucc simán LCT, E&L szintű. Viszont, csak diszkós ÁKÁ van. Árügyileg az E&L belépő szintjén mozog a dolog. Ha valami hasnolóan diszkósra vágyunk beljebb kell nyúlni a zsebbe.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.