APS ASK205A

apsask.jpgAz AK sorozata szintén ahhoz bandához tartozik, ami valamiért nem került még fel a blogra. Holott a csúfos kezdet után a 2. generációs APS termékek  nagyot léptek előre és a “maguk” korában igencsak korrektnek számítottak. Ugyanakkor nézhetjük úgy is a dolgot, hogy ez jó alkalom, hogy retrospektíve megnézzük, hol áll most a táplálékláncban az APS.Az AK platform szinte egyszerre jelent meg az M4-gyel. A most látható példány pedig egy gyárilag koptatott kis áká. Amit ha nem értünk, akkor vissza kell lapozni a történelem könyvet. Ez egy olyan korszak utolsó lehelete volt, ahol még a realisztikusság utáni vágy volt a muri, nem pedig a diszkós puskák “egyedisége”. Ez egy jó pofa dolog, viszont megvalósítás mondjuk úgy csak félig meddig sikerült. Az előagy szűz fája idegenül hat a “csataló” fém részekhez nézve.apsask_1.jpgMeg kell róla emlékezni, hogy ez egy olcsó anyagokból összerakott masina. A tok, a tokfedél, a válltámasz, amik igazából vasból vannak. A többi alkatrész spiáter. Sajnos nem a legszofisztikáltabb minőségben és gyártási pontosságban került összerendezésre a replika. Egyszerűen minden elemén érződik, hogy olcsó és törékeny. Ehhez képest a Cyma cm.045-je egy gránittömb. apsask_2.jpgÉrdekes megoldás, hogy a tokba a két konzol elem, amik a végét és az elejét fogják nem a valódihoz hasonló szegecseléssel, hanem csavarokkal kapcsolódik a lemezhez. Szerelhetőség szempontjából nem feltétlenül hülyeség a dolog. Viszont a csavarok sajtból vannak és sajba tekerődnek.
Érdemes még megnézni a tűzváltókart, melyek rögzítő csavarja 6 lapfejű. Ez valszeg szintén a szétszedés teszi egyszerűbb, de szerintem teljesen felesleges. Ezt a csavart amúgy sem kell olyan erővel meghúzni, amit egy kombinált fogóval ne lehetne abszolválni. (Mint a jobb márkák sima kerekfejű csavarjai.) Másrészt rontja az “autentikusságot”.apsask_3.jpgA tok bal oldalára nem került infrabak. Helyette gyönyörködhetünk a koptatásban.apsask_5.jpgNos, hát igen. A gyártó egy cetlivel figyelmeztet, hogy az áru törékeny. Nem túl jó jel.apsask_6.jpg45° fokon túl törik. Szóval ez nem a dédapád donkanyarban fát vágó jószága.apsask_7.jpgAz APS nagy szellig pojtja az EBB. Azaz a beépített csattogó szimulátor, ami a felhúzkart kerepelteti. A mozgatott tömeg nagyon alacsony, ezért ne várd tőle, hogy kiszakítja a kezedből.apsask_18.jpgA gyenge anyagoknak köszönhetően nem feltétlenül ez lesz a megbízhatóság jele.
A fenti képen látható az EBB mechanikája. A dugattyúnak van egy kivágása, amibe beleakad a spiáter tömb. Ebben található szerkezet függetleníti a felhúzkart. Tehát ha kézzel hátra húzod (mert mondjuk a hop up-ot állítod) a rudazat nem viszi magával az egész spiáter alkatrészt.apsask_8.jpgMaga a platform, VFC jegyeket hordoz, ahogy a fenti hop up konzolon is látszik.
Az igénytelenség netovábbja, hogy nem telt két 3-as anyára, amivel a kamrát a műanyagba fogatják. Ehelyett 2 önmetsző csavart sikerült beleerőltetni, az egyiket természetesen ferdén.apsask_9.jpgAlulra kapott egy mellétárazást elimináló lemezt. A biztonság kedvéért ezt is megkoptatták.apsask_10.jpgA hop up az akkori korban igencsak modernnek számított. Gyárilag h-lenyomóval érkezett. A lenyomókar érthetetlenül van öntve. Alig van valami lejtése, emiatt nagyon szűk határokon belül állítható. A cső réz, de kapott egy kopásállóbb bevonatot. A gumi sima, konvex dudoros.
Valamiért nagyon menő volt akkoriban az AK-kban, hogy a gearbox orrá lehet csavarozni a kamrát. Ami végülis oké. Viszont, ha a gearbox hengerének közepe, nincs teljesen egyvonalban a csővel semmit sem ér az egész, mert máris csinál egy szöghibát, amit a nózi fog majd valahogy “kimozogni” vagy sem, mivel fent lesz gyakorlatilag egy forgáspont. Elölről pedig amúgy ki van támasztva kamra és neki van nyomva az orrának, így hát nagyon elmászkálni sem tud.apsask_11.jpgA rendszer második lelke a módosított V3 pofájú gearbox.apsask_12.jpgLényegében felülről nyúltak hozzá, hogy az EBB rendszert fogadni tudja.apsask_14.jpgA rugó cseréhez “csak” a tokból kell kivenni a gearboxot, hogy hozzáférjünk a rugóvezetőhöz.apsask_15.jpgBelül elképesztő mennyiségű zsír található.apsask_17.jpgA gb ház kapott egy kellően csúszós felületkezelést. Az anyaga természetesen spiáter, bár ez a V3 dizájnnál ritkán szokott bonyodalmat okozni. A csapágyazás 8mm-es, golyós és nem kellett küzdeni, hogy permanensen a csapágyfészekben maradjank.apsask_16.jpgA gyenge és igénytelenségét külsőt a belső mondjuk úgy, hogy ellensúlyozza. Az alkatrészek minősége korrekt. Van alu, o-gyűrűs nózi. Rendes csapágyas rugóvezető és a dugattyúfej is az. A csillapítást pedig műanyag hengerfej végzi. A fogaskerekek is korrekt példányok. A dugattyú 7 acél fogas, tehát van bőséggel műanyag a fém fogasléc mögött, nem fog kitörni/kiszakadni. Érdekes választás a kb 4/5-ös henger. A kb 30cm körüli csőhöz 3/4-est szoktak alkalmazni. apsask_13.jpgVégül itt a motor. A csoda felirat ellenére senki se várjon hatalmas varázslatot. Ez egy gyengusz kvdaráló, ami elmozgatja a 370fps körüli muzsikáló rugót.

Összegzés.

Nem feltétlenül érzem azt 2020-ban, hogy egy külsőre sajtból lévő replikára rá kéne repülni. Az EBB meg egy olyan faktor a történetben, hogy a csattogáson kívül más hozzáadott értéket nem képvisel az alacsony mozgatott tömeg miatt.
A külsővel ellentétben a belsőt (gb) mintha egy másik brigád, más felfogással csinálta volt. Ez nem egy rossz belső alapvetően.
Tajvanos polák testvéreinknél 160€ és némi posta szurkolása után tudhatjunk magunkénak egy ilyen portékát.
Nincs olyan porcikám, ami arra késztetne, hogy tizen pár €-val olcsóbban inkább elhozzak egy cm.045-öt. Vagy inkább várjak egy full acél Arcturus áká akicóra, mondjuk 200€ körül.
pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.

paypal_me_donate-300x300.png
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.