A&K PKM

akpkm.jpgErről a hatalmas dögről kvázi érintőlegesen már van egy írás régebbről. Az 5 éves irományhoz, most itt a teljes kép.

Az évek alatt csak a konkurencia szám változott a PKM szakosztályban. Lett LCT és Raptor. Ezeknek ára jóval magasabb. Az A&K továbbra is az “olcsó” kategóriát képviseli.
Az A&K minőségben a hozzá a hasonszőrű, közepes minőségű kínai airsoft termékekre jellemzőt.
Olcsó anyagok és nagyjából megfelelő részletesség.akpkm_1.jpgA külsőben található acél, alu és spiáter.akpkm_9.jpgA csövőn lévő alkatrészek rögzítése kielégítő. Nem tapasztalható semmiféle lötyögés.akpkm_6.jpgMint látható, ez a polimer verzió, azaz olcsóbbik. A válltámasz üreges műanyagból készült. A végén kidolgozottak a részletek. Lemezből van a felhajtható fül és megvan a tüske állító szerszám.akpkm_7.jpgEzzel lehet az a magasságot állítani.akpkm_5.jpgA szerkezet, akárcsak a valódi verzió csak sorozat lövésre alkalmas. A “tűzváltókar” ez esetben csak a biztosítás és a lövés között állítható. Jól megnézve látható, hogy a kínaiak a magyar PKM-et koppintották, ugyanis a “TŰZ” felirat került rá az orosz kandzsik helyett.akpkm_8.jpgA jobb oldalra a felhúzókar jutott, aminek jelenesetben nincs valós funkciója.
Itt látható még a bemenő heveder ajtaja.akpkm_2.jpgA hatalmas lemez tokfedél tetején pózol az AK stílusú hátsó irányzék, mely oldalirányba is állítható.akpkm_3.jpg A tokfedél hátul, szintén AK-san, egy gomb segítségével nyílik. Mivel airsoft jószágról van szó a funkciója kimerül abban, hogy itt tudunk hozzáférni a hop up kamra tárcsájához.akpkm_4.jpgAz állítótárcsa előtt van a csőrögzítő retesz.akpkm_10.jpgEz hasonlóan az igazihoz, egy rugós mechanikával küzd a bentmaradásért.  90 fokkal elforgatva kitolható, így a cső szabadon kihúzható a szerkezetből.akpkm_11.jpgAz M60, M249, Stoner LMG gyorskioldós megoldásához képest ez egy stabilabb megoldás (már ami az airsoft verziókat illeti). Nincs meg a rögzítés kikopásának esélye a gyenge anyagfelhasználás miatt.akpkm_12.jpgAz airsoft PKM-ek alulról adagolnak. Ez egy sokkal jobb megoldás, mint a hasonlóan heveder etetett replikáknál használatos megoldások. Ahol egy hosszú rugó az adagoló cső, ami a tokon és a rakaszon kívül fut. A kosz és mocsok relatíve könnyen betalál, aminek adagolási probléma vagy elakadás a következménye.
Ezzel szemben itt a tok közvetlenül kapcsolódik a rakaszhoz, nincs lehetősége a szennyeződéseknek a két fő elem közé bemenni.akpkm_21.jpgA külsőcső két fő elemből áll. A cső maga, amire a külső szerelvények mennek, mint például a gázblokk, elsőirányzék. Illetve a hátsó vége, amin keresztül rögzül a tokba. Ennek része a fogantyú, aminek érdekessége, hogy előre billen. Ha retesz ki van véve, a fogantyú lemezének nyúlványa előretessékeli a csövet, ezzel könnyítve a cserét.akpkm_26.jpgAz elejének a többi része látható a képen, amik a cső alatt és mögött foglalnak helyet. A gázimitációs-rendszer szintén két részre osztott. Az egyik vége a bipod konzol szerepét tölti be, a másik a ROF szabályozó elektronikának ad otthont.
Egész masszívnak érződik összerakva a rendszer, aminek öntvény (vélhetőleg spiáter) elemeinek meg kell tartaniuk a villalábra rakott replikát. akpkm_29.jpgA nyíródásnak erősen kitett alkatrészek a bipod körül mind vastartalmú anyagból építkeznek. Ami hatalmas pozitívum az élettartamra nézve.akpkm_30.jpgA rengeteg szegeccsel, némi ponthegesztéssel, lemezből készült tokra a pisztolymarkolat és az elsütőszerkezet csavarokkal kapcsolódik.akpkm_31.jpgA képen látható külső kötőelemek egy része. Egy ekkora dögnél sok alkatrész van és viszonylag nagyok. Ennek érdekében rengeteg csavart kell alkalmazni, hogy minden a helyén maradjon, miközben ugrabugrálunk az erdőben egy ilyen 7-8 kilós döggel. A csavarok nincsenek menetrögzítőzve. A géppuska replikák külseje gyakran a széthullás határán táncol, mivel ezek az összetartó alkatrészek fellazulnak. Ezért érdemes egy ilyet még újkorában  szétszedni, menetrögzítőzni és újra összerakni.akpkm_22.jpgA rendszer sebességét egy segéd elektronikával lehet szabályozni. Ez elsőre nagyon izgalmasnak tűnik, ám a valóságban teljesen értelmetlen.
Ugyanis. A ROF-on (nyilvánvaló okokból) csak csökkenteni lehet. Ez az egész cucc nem más, mint egy terhelő elektronika, ami a motorral párhuzamosan elkezdi zabálni a kraftot az akksiból, így magára a motorra kevesebb teljesítmény jut. Ez abszolút értelmetlen a gyári, amúgy sem túl gyors motorral kombinálva.

A dolog ne tévesszen meg senkit. A rendszerben nincs FET, ami megakadályozná a kapcsoló beégését.

akpkm_25.jpgAz összes madzag, kivéve a rakasz bele.akpkm_36.jpgLátható, hogy a kapcsoló ágaira 1-1 vastag piros vezeték fut, és az egyikről lejön vékony piros. Ezen keresztül kapcsolódik a segédáramkör, ami pluszban szívja az akksit, miközben a motorhoz, a piros mikrokapcsolón keresztül folyik az áram.

Akit érdekel, itt van pár kép magáról a NYÁK-ról kommentár nélkül.akpkm_24.jpg

akpkm_23.jpg

Végre. Valami paradigmaváltás történt az A&K-nál. Rájöttek, hogy nem olyan jó ötlet különcködni. Ami egyedi alkatrészt jelent, ráadásul úgy, hogy kizárólag fos minőségben volt jelen. Kamraügyileg egy platformon van az M60-nal, ahol itt olvashatsz.akpkm_18.jpgJelentem, a hop up gumi végre, gyárilag Marui kompatibilis! A rossz hír, hogy a gyári gumival iszonyatos szórása és FPS ingadozás volt tapasztalható. Ám, gumi csere után normalizálódott a helyzet.
Összegezve. A dolog jó oldala, hogy nem kell egyből valamiféle kókányolós vagy drága megoldáshoz nyúlni, ha ésszerű keretek között igényünk van a hop up hatásra.
A rossz, hogy még mindig ugyanazt a vertikális lenyomós borzadályt kapjuk, mint a legtöbb gyári géppuska kamránál.
Egyetlen értelmes alternatíva létezik ehhez a modellhez, azt pedig a Bullgear nevű gyártó csinálja. Mivel a gyári már eszi a Marui gumikat, ezért más gyártók ilyen kamrája Bullgearen kívül kidobott pénz.akpkm_19.jpgA várva várt áttörés, Marui kompatibilis gumi!akpkm_20.jpgTovábbra is gyenge megoldás a vertikális lenyomó. Plusz igénytelenül kivitel, ami az A&K munkásságát dícséri.

A gearbox ház nagyjából megegyezik az M249 replikákéval. Különbség a pár furaban rejlik, amik a PKM box esetén megvannak, ahogy a tokba lehessen csavarozni.akpkm_32.jpgAz egyik a pinion fogaskerék tengelye mögött-fölött, a másik a kapcsoló előtt a vezetékeknél látható.akpkm_33.jpgIlletve a bal oldalra csavarozott csatlakozó és annak öntvény konzolja a más.
A csatlakozó miatt a gearboxhoz való hozzáférés nagyon könnyű. A jobb oldalon csak két csavart kell oldani és máris kivehető a komplett meghajtóegység.akpkm_34.jpgA könnyebb szerelhetőség kedvéért kívülről hozzáférhető a visszaforgás-gátló, ami könnyedén kipöckölhető, így feszteleníthetők a rugók.akpkm_35.jpgEzek a fajta géppuska replikák, már kezdetek óta gyorskioldós rugóvezetővel rendelkeznek.akpkm_37.jpgAz alap belsőségeket közepes mennyiségű kenőanyag fedi.akpkm_38.jpgAz öntvény oké, van benne anyag bőven, hogy bírja az orra rugó csapkodását.
Itt a másik jó hír a hop up kamra után. A csapágy fészkeket sikerült párhuzamosra önteni. A középső fogaskerék már nem oldalaz, mint a kutya.
Illetve sikerült kicsivel több helyet hagyni a fogaskerekeknek. Jelentősen javítva ezzel a hézagolás lehetőségét és ezzel együtt az akadálymentes forgást.akpkm_39.jpgA gyári belsőségek az abszolut minimum jegyében került bele. Egyedüli luxus a csapágyas rugóvezető. akpkm_40.jpgA motor viszont gyenge. Míg sok évvel ez előtt az A&K-nál alap volt egy lassúcska, de erősebb mágnesekkel szerelt motor, mára ez ki kopott.

A rakasz hatalmas 5000 bb fér bele, plusz ide jön az akksi.akpkm_13.jpgFelül egy rugós, billenthető retesz fogja a tokhoz dobozt.akpkm_14.jpgEzzel kallantyúval lehet felnyitni a konzervet.akpkm_15.jpgAlul a tár vezérlést végző toló kapcsoló látható, mint érdekes elem. 2 módja van. Manuális, tehát folyamatosan teker és automata, amikor a motor forog.
A kapcsoló maga nem túl jó minőségű, könnyen széthullik, ha egy nem túl szerencsés darabot oszt ki neked az élte.
A jack dugó sem véletlenül került fel. Egy külső kapcsolót lehet feleszkábálni rá, aminek nyomogatására teker a tár motorja. Ilyet viszont nem adnak a csomagban.akpkm_16.jpgA könnyebb hurcolást elősegítő szíj, amit gyárilag nem túl praktikusan/kézre állóan applikáltak fel.akpkm_17.jpgA tár belseje. A bal oldalon látható kis rekesz az akksi helye. 115×48×28mm-nyi hely van benne.akpkm_27.jpgBelsőségek terítéken.akpkm_28.jpgA belső ugyanarra az elvre épül, mint az airsoft high-cap tárak 99%-a. Van egy felhúz (felül, középen), amit nem nekünk kell ujjbeggyel, manuálisan tekerni, hanem a baloldalon látható motor végzi.

Összegzés.

PKM-ezni nem olcsó mulatság. 480€-tól indul ez a polimer szettes verzió, a fa ennél valamivel  drágább.

Ez egy hatalmas dög, felmálházva 8 kiló körül mozog. Mazochistáknak és mil-sim rajongóknak ajánlható ez a replika. Egy mai, átlag tinglitangli játékra kevés érelme van elvinni, mert az ellenfél Cyma Betás játékosa, az egy szem high-cap tárjával kétszer körbe fut, mire te akárcsak meg mozdítanád ezt a monstrumot.

Szerkezetileg a belsőt sikerült sikerült sikerült pozitív irányba fejleszteni. Végre Marui rendszerű gumival kompatibilis a kamra és a gearbox ház furatait is sikerült párhuzamosra megcsinálni.

Egy ilyen géppuska replika nagyon ritka és kivételes esetekben racionális döntés. Emiatt nehéz bárkit is meggyőzni, ha felmérte ésszel a hátrányait, hogy ne vegye meg.
pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.